Reklama

Chcesz czy potrzebujesz?
poniedziałek, 02 września 2019 07:56

Gdyby cię zapytać, czego chcesz od życia i czego naprawdę potrzebujesz, to czy odpowiedzi byłyby takie same? Z dużym prawdopodobieństwem nie. Tymczasem bardzo wiele codziennych decyzji podejmujemy, kierując się „chceniem”, a nie głębszymi potrzebami. I lądujemy na manowcach, a potem jesteśmy bardzo zdziwieni, bo przecież „chcieliśmy” dobrze. Tymczasem wyszło, jak zawsze.

Najczęściej jest tak, że chcenie płynie z płytszych warstw naszego „ja”. Chcemy coś zjeść smacznego, poczuć się dobrze, zrewanżować za zniewagę, mieć święty spokój, udowodnić swoją rację, zrobić sobie dobrze, uzyskać akceptację. Chcemy tu i teraz, najlepiej bez wysiłku, bólu ani potu. Trochę jak dzieci, które chcą piąte pudełko klocków, chociaż go nie potrzebują. Tylko jeszcze o tym nie wiedzą.

Rozpoznawanie swoich głębokich potrzeb i kierowanie się nimi w podejmowaniu decyzji to trudna umiejętność, ale całkowicie odmieniająca jakość życia. Kultura konsumpcyjna serwuje nam obowiązkowy dla każdego zestaw „chceń”, a refleksja jest niemile widziana. Mamy chcieć ciągle czegoś nowego i ciągle coraz więcej. Tylko czy aby na pewno potrzebujemy tego wszystkiego?

Pułapka polega na tym, że podążając wyłącznie za „chceniem”, a pomijając głębokie potrzeby, jesteśmy coraz bardziej sfrustrowani. Z tej frustracji nie da się wyjść przez następne „chcenia”. Potrzebne jest inne myślenie.

No więc, czego potrzebujesz w życiu? Nie ma jednego zestawu odpowiedzi. Jednak większość z nas potrzebuje głębokich i znaczących relacji z innymi. Sensu w tym, co robi. Piękna i radości. Kontaktu z naturą. Poznawania siebie samego, innych i świata. Przekraczania własnych ograniczeń. Harmonii wewnętrznej. Zdrowia i sił witalnych.

Kolejne trudne pytanie – która z tych głębokich ludzkich potrzeb (a może jeszcze inna) najbardziej domaga się od ciebie uwagi? Czy masz odwagę, żeby się temu przyjrzeć, wziąć odpowiedzialność za swoje potrzeby i wyjść im naprzeciw? Czy wolisz odwracać swoją uwagę od istoty rzeczy nowymi gadżetami albo autohipnozą „no przecież jest w sumie dobrze”, kiedy wcale dobrze nie jest? Nawet jeśli masz bardzo dobre intencje, bo na przykład chcesz uszczęśliwić kogoś bliskiego, to niestety prawda jest brutalna. Długoterminowo kosztem własnych głębokich potrzeb nikogo się nie uszczęśliwi, wręcz przeciwnie.

Niektórych z nas niewoli nie tylko „chcenie”, ale też „muszenie”, a to już temat na osobny artykuł…
Aleksandra E. Wysocka

 

VIG: Franz Fuchs zostanie zastępcą dyrektora generalnego

1 października Franz Fuchs, dyrektor generalny Vienna Insurance Group Polska, obejmie stanowisko zastępcy dyrektora generalnego całej grupy. W ten...


czytaj dalej

Concordia Polska TUW: Rajmund Rusiecki nowym członkiem zarządu

Nowym członkiem zarządu Concordia Polska TUW został Rajmund Rusiecki. Po tej nominacji menadżer zasiada w zarządach obu towarzystw Concordii...


czytaj dalej

Wielka Brytania: Różnice cen w porównywarkach zagadką dla klientów

Rynek porównywarek nie przestaje wywierać ogromnego wpływu na brytyjski sektor ubezpieczeń indywidualnych. W 2018 roku tym kanałem sprzedaży...


czytaj dalej

Chiny: Inwestycje ubezpieczycieli ograniczone

Chiński nadzór ubezpieczeniowy i bankowy ograniczył wielkość inwestycji firm ubezpieczeniowych w ich udziałowców, co ma ograniczyć ryzyko związane...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Punkta zamiast mfind

Rewolucja w mfind. Firma przekształci swój biznes ubezpieczeniowy z porównywarki w internetową multiagencję z ofertą dostępną w trzech kanałach:...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Detronizacja polis z UFK

Uważna lektura opublikowanego niedawno raportu Analiz Online na temat sektora ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych w pierwszej połowie obecnego...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook