Reklama

Zmieniony klimat dopiecze wszystkim
czwartek, 25 lipca 2019 08:40

Czy kryzys klimatyczny to zbiorowa histeria, sprawa polityczna czy naukowy fakt? Naukowe aspekty tego zagadnienia poruszyli badacze z Polskiej Akademii Nauk. Na profilu facebookowym PAN ukazało się oficjalne stanowisko dotyczące roli człowieka w obserwowanych globalnie zmianach klimatu. „Podkreślamy, że to działalność człowieka jest dominującą przyczyną współczesnego ocieplenia klimatu, a nauka ma na to niezbite dowody” – podkreślają eksperci.

Tematem zmian klimatycznych zajęła się także Komisja Europejska. Nowa przewodnicząca Ursula von der Leyen wskazała ochronę klimatu jako priorytet swojej kadencji i zapowiedziała ogłoszenie w ciągu pierwszych 100 dni swojej kadencji „zielonego ładu dla Europy”.

Na naszym lokalnym gruncie badaniem wpływu zmian klimatycznych na gospodarkę i życie Polaków zajęła się Polska Izba Ubezpieczeń razem z Deloitte. Przygotowano raport „Klimat ryzyka”, a od 24 lipca kampanię edukacyjną #niezaklinaj, która ma uświadomić ryzyka związane z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi i wskazać sposoby minimalizowania szkód z nimi powiązanych.

Również branża ubezpieczeniowa wykazuje rosnące zainteresowanie zmianami klimatycznymi. W brytyjskim Lloyd’s of London istnieje osobna komórka zajmująca się szacowaniem i badaniem ryzyk klimatyczno-pogodowych, a globalni ubezpieczyciele coraz częściej decydują się odmawiać ochrony ubezpieczeniowej gałęziom przemysłu emitującym najwięcej dwutlenku węgla. Lloyd’s of London jest też współtwórcą inicjatywy „Climatewise” https://www.lloyds.com/... .

Czy klimat rzeczywiście się zmienia? Wątpliwości w tym temacie jest już coraz mniej. Naukowcy z PAN przytaczają następujące fakty:

✔ Ziemia ulega szybkiemu ociepleniu. Już obecnie średnia temperatura jest o 1 stopień Celsjusza wyższa w porównaniu z czasem sprzed gwałtownego rozwoju przemysłu.
✔ Emisja gazów cieplarnianych powstałych w wyniku działalności człowieka jest głównym czynnikiem wywołującym zmiany klimatu.
✔ Wiele ze spowodowanych w ten sposób zmian już dziś ma negatywny wpływ na społeczeństwo i może pogłębić problemy społeczne.
✔ Wciąż istnieje szansa na uniknięcie totalnego kryzysu klimatycznego. Jednak wraz z upływem czasu bardzo szybko się zmniejsza.
✔ Jeśli szansa ta całkiem przepadnie, rozwój ludzkości zostanie udaremniony, a stosowanie paliw kopalnych, które w dużej mierze rozwój ten umożliwiło, stanie się naszym przekleństwem.

Powyższa lista pochodzi ze wspólnej deklaracji Polskiej Akademii Nauk, Papieskiej Akademii Nauk oraz Narodowego Centrum Badań Naukowych, przyjętej 10 grudnia 2018 roku podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach.

Pełna treść tej deklaracji jest dostępna w specjalnym wydaniu magazynu „Academia” (nr 1/6/2019) wydawanego przez PAN, które w czerwcu poświęcono tematyce klimatycznej. Magazyn można pobrać tutaj:
http://journals.pan.pl/...

Raport klimatyczny PIU:
https://nawypadekgdy.pl/...
(AW, źródło: PIU, PAP, PAN)

 

PZU ma nową dyrektor marketingu

Jak podały Wirtualnemedia.pl, Anna Janiczek została nową dyrektor zarządzającą ds. marketingu i relacji z klientem PZU. A Serwis dowiedział się...


czytaj dalej

Digital Care: Piotr Kuszewski nowym członkiem zarządu

Z dniem 2 października do zarządu Digital Care dołączył Piotr Kuszewski. Rozszerzenie składu organu jest związane z ekspansją spółki na rynki...


czytaj dalej

Marsh: Rekordowy wzrost stawek w III kwartale

Trzeci kwartał 2019 r. zakończył się rekordowym, 8% wzrostem cen ubezpieczeń na świecie. To największy wzrost stawek odnotowany od 2012 roku. III...
czytaj dalej

Oliver Wyman: Firmy, które ignorują kobiety, tracą zarobki

Zdominowana przez mężczyzn branża usług finansowych przegapia ponad 700 mld dol. przychodów rocznie, ponieważ nie słucha kobiet albo nie...


czytaj dalej

Rankomat: Zmiany cen OC ppm. na przestrzeni dwóch lat

Eksperci rankomat.pl sprawdzili, jak w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniły się warunki cenowe w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (ppm.)...
czytaj dalej

InterRisk wspiera w nauce programowania i robotyki

4 listopada ruszyła druga edycja akcji zbierania ubrań w ramach działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Pracownicy, klienci,...
czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook