Reklama

Credendo: Przed nami wieprzowy kryzys?
poniedziałek, 22 lipca 2019 08:46

Chiny są największym producentem wieprzowiny na świecie (co stanowi około 50% światowej produkcji, konsumpcji i inwentarza żywego), a wszelkie zakłócenia na tym rynku mogą znacząco wpłynąć na światowy przemysł trzody chlewnej i powiązane sektory. Przewiduje się, że w 2019 r. pogłowie świń zmniejszy się o 20% w porównaniu ze stanem z 2018 r. – głównie ze względu na konsekwencje afrykańskiego pomoru świń (ASF).

Od pojawienia się ognisk tej choroby w Chinach w sierpniu 2018 r. ASF sukcesywnie prowadzi do destrukcji lokalnego przemysłu trzody chlewnej, którego wielkość szacowana jest na 440 milionów świń o wartości 128 miliardów USD. Pierwszą konsekwencją tych zaburzeń jest zmiana cen wieprzowiny. Początkowo zaobserwowano spadek wartości mięsa w Chinach, ponieważ rolnicy woleli ubijać swoje świnie i sprzedawać je jak najszybciej po niższych cenach, niż informować władze o zakażeniu inwentarza. Jednak – według analityków – można spodziewać się deficytu wieprzowiny w Chinach jeszcze w tym roku, co ostatecznie wpłynie na ceny mięsa również za granicą. Według szacunków, Chiny są i pozostaną największym importerem wieprzowiny – nawet na poziomie 25% całkowitego importu. Ponadto sytuacja ta będzie miała wpływ na ceny surowców wykorzystywanych jako pasza dla świń. Spadek produkcji wieprzowiny, zarówno w Chinach, jak i na całym świecie, dotknął już producentów soi. W Chinach jej ceny spadły już o 20% między październikiem 2018 r. a końcem czerwca tego roku.

Zdaniem analityków ASF to czynnik poważnych zmian nadchodzących w sektorze agrobiznesu. Chociaż uderza w tylko jeden podsektor mięsny, wpływa na cały ekosystem gospodarczy, a według prognoz jest to dopiero początek prawdziwych problemów. Nawet jeśli ogniska choroby w Chinach uda się tymczasowo opanować, skala infekcji może ponownie wzrosnąć, zwłaszcza iż dotknęła ona także inne kraje Azji Południowo-Wschodniej (Wietnam, Hongkong, Laos, Mongolię itd.). Biorąc pod uwagę gwałtowny spadek cen i sprzedaży, konkurencja między różnymi graczami sektora będzie coraz trudniejsza. Przetrwanie niektórych firm bez wątpienia będzie zagrożone, a sektor będzie musiał się skonsolidować.
(AW, źródło: Credendo)

 

PZU ma nową dyrektor marketingu

Jak podały Wirtualnemedia.pl, Anna Janiczek została nową dyrektor zarządzającą ds. marketingu i relacji z klientem PZU. A Serwis dowiedział się...


czytaj dalej

Digital Care: Piotr Kuszewski nowym członkiem zarządu

Z dniem 2 października do zarządu Digital Care dołączył Piotr Kuszewski. Rozszerzenie składu organu jest związane z ekspansją spółki na rynki...


czytaj dalej

Marsh: Rekordowy wzrost stawek w III kwartale

Trzeci kwartał 2019 r. zakończył się rekordowym, 8% wzrostem cen ubezpieczeń na świecie. To największy wzrost stawek odnotowany od 2012 roku. III...
czytaj dalej

Oliver Wyman: Firmy, które ignorują kobiety, tracą zarobki

Zdominowana przez mężczyzn branża usług finansowych przegapia ponad 700 mld dol. przychodów rocznie, ponieważ nie słucha kobiet albo nie...


czytaj dalej

Rankomat: Zmiany cen OC ppm. na przestrzeni dwóch lat

Eksperci rankomat.pl sprawdzili, jak w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniły się warunki cenowe w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (ppm.)...
czytaj dalej

InterRisk wspiera w nauce programowania i robotyki

4 listopada ruszyła druga edycja akcji zbierania ubrań w ramach działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Pracownicy, klienci,...
czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook