Reklama

Masz problem? Zrób FOPA
poniedziałek, 17 czerwca 2019 00:06

Po mediach społecznościowych chodził jakiś czas temu taki mem: „Tęsknisz? Zadzwoń. Chcesz się spotkać? Zaproś. Chcesz być zrozumiany? Wytłumacz”. Niby proste, ale jakoś w praktyce już takie proste nie jest.

Zarówno w biznesie, jak i w innych sferach życia mamy skłonność do koncentrowania się na problemie i emocjach z nim związanych, a nie na rozwiązaniach i działaniu, które problem zmniejszą lub wyeliminują.

Dlaczego tak jest? Przyczyn jest wiele, ale zbyt długie analizowanie przyczyn to często pretekst do niepodejmowania działań naprawczych. Nie znaczy to, żeby przyczyny zupełnie ignorować. Ale kiedy pęknie ci rura w łazience, to najpierw odetnij dopływ wody, zadzwoń po hydraulika, a dopiero potem zajmuj się analizowaniem, co dokładnie się stało i dlaczego. Nie wspominając o zgłębianiu historii wodociągów w twoim mieście lub wymienianiu się z innymi mało odkrywczymi przemyśleniami, że rury czasem pękają. Owszem, pękają.

Metodę FOPA zawdzięczam również mediom społecznościowym. Mateusz Żeromski (ekspert od zwinnego zarządzania) opublikował na LinkedIn krótki filmik, gdzie omówił FOPA na przykładzie swojej czteroletniej córki. Jak to działa? FOPA składa się z czterech kroków.

1)     F – jak fakty. Ustal, co się stało. Zdefiniuj problem. Konkretnie i zwięźle.

2)     O – jak opinie. Zastanów się, jakie jest dla ciebie znaczenie problemu i jak się z nim czujesz.

3)     P – jak plany. Zastanów się, jaki stan chciałbyś osiągnąć i do jakiej zmiany doprowadzić.

4)     A – jak akcja. Ustal konkretne działania, które doprowadzą cię od problemu do stanu pożądanego. I weź się do roboty.

W naszych organizacjach i życiu osobistym również jesteśmy w stanie się wyłożyć na każdym z powyższych etapów. Albo w nieskończoność rozważamy przyczyny i naturę problemu, nie podejmując żadnych działań. Albo do tego stopnia skupiamy się na tym, co nie działa, że nie starcza nam czasu na refleksję, czego byśmy chcieli w zamian. Czasem też nie potrafimy przełożyć rozwiązania na konkretne zadania, do których możemy zabrać się tu i teraz lub je komuś zlecić. Albo też rozwlekamy cały proces w nieskończoność, aż woda z przykładu powyżej zaleje nam całe mieszkanie, od sypialni po salon. Zdarza się też tak, że nie dochodzimy nawet do pierwszego punktu, by konkretnie zdefiniować, na czym dokładnie polega problem. Wiemy, że coś nie do końca gra, ale co właściwie? To już magma…

I znowu – w teorii świetnie wiemy, że odwlekanie z rozwiązaniem problemu najczęściej nam zaszkodzi. Ale w praktyce często wybieramy bierność, pozorne działania, typu narzekanie i szukanie wymówek albo odpowiedzialności gdzieś daleko… Zachęcam, żeby przetestować FOPA. To tylko cztery kroki, ale jakże ważne.

Aleksandra Emilia Wysocka

 

PTE PZU: Marek Sakowski nowym prezesem

Marcin Żółtek zrezygnował z funkcji prezesa Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego PZU. Zastąpi go Marek Sakowski.

Jak czytamy w informacji...


czytaj dalej

PIU: Piotr Wrzesiński wśród europejskich ekspertów do spraw emerytur

Piotr Wrzesiński, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń PIU, został wybrany do Grupy Ekspertów ds. paneuropejskiego produktu emerytalnego (PEPP) w...


czytaj dalej

Sri Lanka: Nowoczesne ubezpieczenie dla biednego rolnictwa

Aon zawiązał partnerstwo z organizacją walczącą z biedą i głodem Oxfam oraz insurtechowym start-upem Etherisc, w celu uruchomienia platformy...


czytaj dalej

RPA: Ubezpieczyciel otwiera bank

Południowoafrykański ubezpieczyciel Discovery potrzebował 1,5 mln roboczogodzin w ciągu czterech lat, aby zbudować bank. Rzuca on wyzwanie...


czytaj dalej

UNIQA: Kliencki zwrot w zarządzie



Adam Łoziak
Daniela Sotirovic
fot.: Weronika Lucjan

Od lipca 2019 r. zaczęła obowiązywać nowa struktura organizacyjna towarzystw ubezpieczeniowych...


czytaj dalej

Ubea.pl: W czerwcu najtaniej w YCD, Link4 i Benefii

Czerwcowy barometr cenowy dotyczący obowiązkowych polis OC przyniósł kolejne obniżki stawek. Według kalkulacji porównywarki internetowej Ubea.pl...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook