liderzy, ubezpieczenie, życie, zdrowie, leadenhall, meedy, aviva, nn, saltus, certobroker, ubezpieczeniazdrowotne, ubezpieczeniazyciowe

Masz problem? Zrób FOPA
poniedziałek, 17 czerwca 2019 00:06

Po mediach społecznościowych chodził jakiś czas temu taki mem: „Tęsknisz? Zadzwoń. Chcesz się spotkać? Zaproś. Chcesz być zrozumiany? Wytłumacz”. Niby proste, ale jakoś w praktyce już takie proste nie jest.

Zarówno w biznesie, jak i w innych sferach życia mamy skłonność do koncentrowania się na problemie i emocjach z nim związanych, a nie na rozwiązaniach i działaniu, które problem zmniejszą lub wyeliminują.

Dlaczego tak jest? Przyczyn jest wiele, ale zbyt długie analizowanie przyczyn to często pretekst do niepodejmowania działań naprawczych. Nie znaczy to, żeby przyczyny zupełnie ignorować. Ale kiedy pęknie ci rura w łazience, to najpierw odetnij dopływ wody, zadzwoń po hydraulika, a dopiero potem zajmuj się analizowaniem, co dokładnie się stało i dlaczego. Nie wspominając o zgłębianiu historii wodociągów w twoim mieście lub wymienianiu się z innymi mało odkrywczymi przemyśleniami, że rury czasem pękają. Owszem, pękają.

Metodę FOPA zawdzięczam również mediom społecznościowym. Mateusz Żeromski (ekspert od zwinnego zarządzania) opublikował na LinkedIn krótki filmik, gdzie omówił FOPA na przykładzie swojej czteroletniej córki. Jak to działa? FOPA składa się z czterech kroków.

1)     F – jak fakty. Ustal, co się stało. Zdefiniuj problem. Konkretnie i zwięźle.

2)     O – jak opinie. Zastanów się, jakie jest dla ciebie znaczenie problemu i jak się z nim czujesz.

3)     P – jak plany. Zastanów się, jaki stan chciałbyś osiągnąć i do jakiej zmiany doprowadzić.

4)     A – jak akcja. Ustal konkretne działania, które doprowadzą cię od problemu do stanu pożądanego. I weź się do roboty.

W naszych organizacjach i życiu osobistym również jesteśmy w stanie się wyłożyć na każdym z powyższych etapów. Albo w nieskończoność rozważamy przyczyny i naturę problemu, nie podejmując żadnych działań. Albo do tego stopnia skupiamy się na tym, co nie działa, że nie starcza nam czasu na refleksję, czego byśmy chcieli w zamian. Czasem też nie potrafimy przełożyć rozwiązania na konkretne zadania, do których możemy zabrać się tu i teraz lub je komuś zlecić. Albo też rozwlekamy cały proces w nieskończoność, aż woda z przykładu powyżej zaleje nam całe mieszkanie, od sypialni po salon. Zdarza się też tak, że nie dochodzimy nawet do pierwszego punktu, by konkretnie zdefiniować, na czym dokładnie polega problem. Wiemy, że coś nie do końca gra, ale co właściwie? To już magma…

I znowu – w teorii świetnie wiemy, że odwlekanie z rozwiązaniem problemu najczęściej nam zaszkodzi. Ale w praktyce często wybieramy bierność, pozorne działania, typu narzekanie i szukanie wymówek albo odpowiedzialności gdzieś daleko… Zachęcam, żeby przetestować FOPA. To tylko cztery kroki, ale jakże ważne.

Aleksandra Emilia Wysocka

 

Dorota Karczewska counselem w kancelarii WKB

Mecenas Dorota Karczewska, była wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), dołączyła jako counsel do zespołu prawa konkurencji i...


czytaj dalej

Rzecznik Finansowy: Mariusz Golecki następcą Aleksandry Wiktorow

Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki z dniem 12 października 2019 r. powołał Mariusza Goleckiego na stanowisko Rzecznika Finansowego. Akt...


czytaj dalej

IUA: Wzrost składki na rynku w Londynie

Składka przypisana brutto z rynku londyńskiego, obejmującego firmy ubezpieczeniowe spoza Lloyd’s, wzrosła w 2018 r. o 8,1%, do 28,437 mld funtów –...


czytaj dalej

Szwecja: Gallagher kupił firmę Proinova

Broker Arthur J. Gallagher & Co. poinformował o nabyciu szwedzkiego brokera ubezpieczeniowego z Helsingborga, firmy Proinova. Warunki transakcji...


czytaj dalej

Jak wspierać doradców bankowych w sprzedaży ubezpieczeń?

Rozmowa z Aleksandrą Droszcz, dyrektorem Działu Kompetencji i Wsparcia Sprzedaży, Renatą Augustynowicz-Sobotą, dyrektorem Biura Wsparcia...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Czas fuzji i przejęć

Za nami już trzy tygodnie października. W każdym z nich wiodącą rolę odgrywał inny temat. W pierwszym tygodniu najgłośniej było o różnych...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook