Reklama

Prawo: Rewolucja cyfrowa doprowadzi do rozszerzenia odpowiedzialności
wtorek, 09 kwietnia 2019 08:28

Na łamach dodatku do „Dziennika Gazety Prawnej” zatytułowanego „Prawnik” ukazał się artykuł, w którym Piotr Modrzejewski, prawnik, doktorant w Instytucie Prawa Cywilnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, zwraca uwagę na konsekwencje prawne rozwoju sztucznej inteligencji w branży motoryzacyjnej.

Ekspert podkreśla, że wraz z wprowadzeniem aut autonomicznych pierwszym krokiem będzie określenie odpowiedzialności za szkody spowodowane przez tego typu pojazdy. Zdaniem Piotra Modrzejewskiego nie będzie jej ponosił kierowca. Możliwe, że poniesie ją posiadacz maszyny, co będzie wymagało modyfikacji art. 35 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, gdzie mowa jest o odpowiedzialności każdego kierującego pojazdem mechanicznym. Według prawnika, takiej kwalifikacji nie można przyjąć z pewnością wobec auta autonomicznego jako całości lub kierującego nim komputera. Choć nie wyklucza, że w przyszłości może dojść do takiego rozszerzenia, zwłaszcza wobec konieczności zdefiniowania tzw. żyjących robotów. Piotr Modrzejewski wskazuje, że odpowiedzialność za szkody może dotyczyć również tych, którzy dotychczas nie byli brani pod uwagę, np. producentów oprogramowania oraz przedsiębiorców telekomunikacyjnych zapewniających dostęp do sieci bezprzewodowej (dostawców internetu). Ekspert jest zdania, że rozszerzenie ubezpieczenia OC o szkody wynikające z wadliwości oprogramowania oraz braku dostępu do sieci bezprzewodowej wydaje się nieuniknione. Wskazuje, że w Wielkiej Brytanii w razie wypadku komunikacyjnego spowodowanego przez zaistnienie wspomnianych czynników, poszkodowany ma prawo żądać odszkodowania bezpośrednio od ubezpieczyciela posiadacza pojazdu. Sam zakład może później wystąpić z regresem wobec producenta oprogramowania czy dostawcy internetu lub ich ubezpieczyciela. Piotr Modrzejewski nie ukrywa, że bez względu na to, jaka koncepcja zostanie przyjęta, rozszerzenie odpowiedzialności ubezpieczyciela spowoduje wzrost stawek w polisach komunikacyjnych.

Więcej:
„Dziennik Gazeta Prawna” z 9 kwietnia, Piotr Modrzejewski „Kto będzie odpowiadał za auta?”
https://edgp.gazetaprawna.pl/...
(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

 

TFI PZU: Nowy zarząd

18 kwietnia rada nadzorcza Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych PZU dokonała szeregu zmian w zarządzie spółki.

Do zarządu TFI PZU powołany został...


czytaj dalej

Generali: Adam Malinowski odszedł ze stanowiska wiceprezesa

Adam Malinowski nie jest już wiceprezesem Generali. 12 kwietnia złożył rezygnację z zajmowanej funkcji. Do czasu mianowania następcy jego...


czytaj dalej

Generali: Dyrektor cyfryzacji powołany

Na stanowisko dyrektora ds. cyfrowych Generali został powołany Steven Zuanella. Jest on odpowiedzialny za przeprowadzenie transformacji cyfrowej,...


czytaj dalej

AXA: 10 mln euro na odbudowę Notre-Dame

AXA Group, która ma długą tradycję filantropijnego wsparcia dla ochrony francuskiego dziedzictwa kulturowego, zadeklarowała, że przyczyni się do...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Ruszyła masowa sprzedaż PZU GO

PZU GO, beacon połączony z mobilną aplikacją telematyczną, będący sztandarowym projektem ubezpieczyciela stworzonym przez jego ekspertów, trafił...


czytaj dalej

VIG Polska: Biznes majątkowy filarem wyników grupy

Wskaźnik wzrostu działalności majątkowej Vienna Insurance Group (VIG) w Polsce w 2018 roku był ponad dwuipółkrotnie wyższy niż całego rynku...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook