Reklama

Prawo: Rewolucja cyfrowa doprowadzi do rozszerzenia odpowiedzialności
wtorek, 09 kwietnia 2019 08:28

Na łamach dodatku do „Dziennika Gazety Prawnej” zatytułowanego „Prawnik” ukazał się artykuł, w którym Piotr Modrzejewski, prawnik, doktorant w Instytucie Prawa Cywilnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, zwraca uwagę na konsekwencje prawne rozwoju sztucznej inteligencji w branży motoryzacyjnej.

Ekspert podkreśla, że wraz z wprowadzeniem aut autonomicznych pierwszym krokiem będzie określenie odpowiedzialności za szkody spowodowane przez tego typu pojazdy. Zdaniem Piotra Modrzejewskiego nie będzie jej ponosił kierowca. Możliwe, że poniesie ją posiadacz maszyny, co będzie wymagało modyfikacji art. 35 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, gdzie mowa jest o odpowiedzialności każdego kierującego pojazdem mechanicznym. Według prawnika, takiej kwalifikacji nie można przyjąć z pewnością wobec auta autonomicznego jako całości lub kierującego nim komputera. Choć nie wyklucza, że w przyszłości może dojść do takiego rozszerzenia, zwłaszcza wobec konieczności zdefiniowania tzw. żyjących robotów. Piotr Modrzejewski wskazuje, że odpowiedzialność za szkody może dotyczyć również tych, którzy dotychczas nie byli brani pod uwagę, np. producentów oprogramowania oraz przedsiębiorców telekomunikacyjnych zapewniających dostęp do sieci bezprzewodowej (dostawców internetu). Ekspert jest zdania, że rozszerzenie ubezpieczenia OC o szkody wynikające z wadliwości oprogramowania oraz braku dostępu do sieci bezprzewodowej wydaje się nieuniknione. Wskazuje, że w Wielkiej Brytanii w razie wypadku komunikacyjnego spowodowanego przez zaistnienie wspomnianych czynników, poszkodowany ma prawo żądać odszkodowania bezpośrednio od ubezpieczyciela posiadacza pojazdu. Sam zakład może później wystąpić z regresem wobec producenta oprogramowania czy dostawcy internetu lub ich ubezpieczyciela. Piotr Modrzejewski nie ukrywa, że bez względu na to, jaka koncepcja zostanie przyjęta, rozszerzenie odpowiedzialności ubezpieczyciela spowoduje wzrost stawek w polisach komunikacyjnych.

Więcej:
„Dziennik Gazeta Prawna” z 9 kwietnia, Piotr Modrzejewski „Kto będzie odpowiadał za auta?”
https://edgp.gazetaprawna.pl/...
(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

 

Rynek ubezpieczeń: Wiener TU zamiast Gothaer TU

Po prawie siedmiu latach z polskiego rynku ubezpieczeń znika marka Gothaer. Za kilka tygodni przejęte przez Vienna Insurance Group towarzystwo...


czytaj dalej

Aviva TUnŻ: Mariusz Grendowicz przewodniczącym rady nadzorczej

Mariusz Grendowicz został powołany na przewodniczącego rady nadzorczej Aviva TUnŻ. To pierwszy niezależny członek RN firmy w Polsce, który objął...


czytaj dalej

WTW: Padły nowe rekordy inwestycji w insurtech

Inwestujący w insurtech na całym świecie w I kwartale 2019 r. wykonali największą liczbę transakcji, największą liczbę transakcji w sektorze...


czytaj dalej

Generali: Kwartał wzrostów

Pierwsze trzy miesiące obecnego roku były udane dla Generali. Grupa zanotowała wysokie wzrosty zysków i przypisu składki.

Przypis składki brutto...


czytaj dalej

PBUK: Nowela wymaga korekt

W ocenie Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK), wprowadzenie ściślejszych regulacji mogących ustabilizować działalność...


czytaj dalej

Digital Care: Ponad 6 tys. uszkodzeń smartfonów w trakcie majówki

Według statystyk firmy Digital Care, liczba uszkodzeń telefonów w trakcie tegorocznego długiego weekendu majowego była o ponad 30% wyższa niż w...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook