Reklama

Prawo: Rewolucja cyfrowa doprowadzi do rozszerzenia odpowiedzialności
wtorek, 09 kwietnia 2019 08:28

Na łamach dodatku do „Dziennika Gazety Prawnej” zatytułowanego „Prawnik” ukazał się artykuł, w którym Piotr Modrzejewski, prawnik, doktorant w Instytucie Prawa Cywilnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, zwraca uwagę na konsekwencje prawne rozwoju sztucznej inteligencji w branży motoryzacyjnej.

Ekspert podkreśla, że wraz z wprowadzeniem aut autonomicznych pierwszym krokiem będzie określenie odpowiedzialności za szkody spowodowane przez tego typu pojazdy. Zdaniem Piotra Modrzejewskiego nie będzie jej ponosił kierowca. Możliwe, że poniesie ją posiadacz maszyny, co będzie wymagało modyfikacji art. 35 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, gdzie mowa jest o odpowiedzialności każdego kierującego pojazdem mechanicznym. Według prawnika, takiej kwalifikacji nie można przyjąć z pewnością wobec auta autonomicznego jako całości lub kierującego nim komputera. Choć nie wyklucza, że w przyszłości może dojść do takiego rozszerzenia, zwłaszcza wobec konieczności zdefiniowania tzw. żyjących robotów. Piotr Modrzejewski wskazuje, że odpowiedzialność za szkody może dotyczyć również tych, którzy dotychczas nie byli brani pod uwagę, np. producentów oprogramowania oraz przedsiębiorców telekomunikacyjnych zapewniających dostęp do sieci bezprzewodowej (dostawców internetu). Ekspert jest zdania, że rozszerzenie ubezpieczenia OC o szkody wynikające z wadliwości oprogramowania oraz braku dostępu do sieci bezprzewodowej wydaje się nieuniknione. Wskazuje, że w Wielkiej Brytanii w razie wypadku komunikacyjnego spowodowanego przez zaistnienie wspomnianych czynników, poszkodowany ma prawo żądać odszkodowania bezpośrednio od ubezpieczyciela posiadacza pojazdu. Sam zakład może później wystąpić z regresem wobec producenta oprogramowania czy dostawcy internetu lub ich ubezpieczyciela. Piotr Modrzejewski nie ukrywa, że bez względu na to, jaka koncepcja zostanie przyjęta, rozszerzenie odpowiedzialności ubezpieczyciela spowoduje wzrost stawek w polisach komunikacyjnych.

Więcej:
„Dziennik Gazeta Prawna” z 9 kwietnia, Piotr Modrzejewski „Kto będzie odpowiadał za auta?”
https://edgp.gazetaprawna.pl/...
(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)

 

PTE PZU: Marek Sakowski nowym prezesem

Marcin Żółtek zrezygnował z funkcji prezesa Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego PZU. Zastąpi go Marek Sakowski.

Jak czytamy w informacji...


czytaj dalej

PIU: Piotr Wrzesiński wśród europejskich ekspertów do spraw emerytur

Piotr Wrzesiński, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń PIU, został wybrany do Grupy Ekspertów ds. paneuropejskiego produktu emerytalnego (PEPP) w...


czytaj dalej

Best: Ratingi kredytowe Lloyd’s potwierdzone

Agencja A.M. Best potwierdziła rating siły finansowej A i ratingi kredytowe emitenta a+ Lloyd’s (Wlk. Brytania), Lloyd’s China i Lloyd’s Brussels....


czytaj dalej

Swiss Re: Londyński debiut ReAssure odwołany

Grupa Swiss Re zawiesiła planowany na 4,1 mld dol. debiut giełdowy należącego do niej brytyjskiego ubezpieczyciela na życie ReAssure w dniu, w...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: KNF i Finanstilsynet skontrolowały Gefion Insurance A/S

11 lipca Finanstilsynet, duński organ nadzoru finansowego (DFSA), opublikował informację o wynikach kontroli w Gefion Insurance A/S*. W ten proces...


czytaj dalej

Rozmowy bez Asekuracji: Jakie wnioski po XXII Kongresie?

16 lipca ukazał się 75. odcinek podcastu ubezpieczeniowego „Rozmowy bez Asekuracji”. Gościem programu był Marcin Kapiński ze Stowarzyszenia...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook