Reklama

BCG: W Warszawie powstaną regionalne huby technologiczne
wtorek, 26 marca 2019 09:47

Boston Consulting Group (BCG) buduje w Warszawie swoje regionalne huby technologiczne BCG Platinion i BCG Gamma na Europę Środkową i Wschodnią – poinformował ISBnews Senior Partner BCG Franciszek Hutten-Czapski. Celem technologicznych części BCG jest m.in. wsparcie polskich firm w transformacji w kierunku przedsiębiorstw „napędzanych danymi”.

- Coraz więcej firm używa danych jako strategicznego aktywa, dostrzegając, że ich wykorzystanie jest newralgiczną częścią budowania łańcucha wartości – powiedział ISBnews Franciszek Hutten-Czapski, który w Warszawie nadzoruje powstawanie hubów BCG Platinion i BCG Gamma na Europę Środkową i Wschodnią.

Eksperci BCG Platinion, technologicznego ramienia Boston Consulting Group, podkreślają, że spośród 10 najbardziej wartościowych firm świata już 7 to data-driven companies, czyli firmy „napędzane danymi”. Są to: Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon, Facebook, Alibaba oraz Tencent. W ich ocenie, przedsiębiorstwa, które kierowane są w oparciu o zaawansowane wykorzystanie dużych ilości danych, to już nie science fiction – wręcz przeciwnie, w wielu branżach jest to profil firm, które wywalczają sobie ogromne przewagi konkurencyjne.

- Jaki mechanizm stoi za firmami, które działają w oparciu o dane? Właściwe algorytmy to zaledwie 10% zasobów, jakich potrzebują firmy, które aspirują do podejmowania decyzji w oparciu o dane. 20% to odpowiednie rozwiązania technologiczne. Pozostałe 70% to wyszkoleni ludzie oraz odpowiednie procesy – powiedział ISBnews dyrektor zarządzający BCG Platinion Peter Loffler.

Stwierdził, że filozofia data-driven companies nie powinna ograniczać się do monetyzacji danych rozumianej jako prosta sprzedaż czy szukanie oszczędności.

- To znacznie głębsze podejście, które usprawnia procesy decyzyjne, wzmacnia pozycję negocjacyjną firmy, usprawnia autentyczny i skoncentrowany na realnych potrzebach dialog z klientami – wskazał partner BCG i szef zespołu Digital Acceleration w Europie Środkowo-Wschodniej Robert Stanikowski.

Rynkiem, na którym funkcjonuje najwięcej tego typu firm, są Chiny, gdzie 85% dużych firm uważa siebie za data-driven, wskazując, że na co dzień stosują rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji. Spośród zachodnich krajów najbardziej zaawansowane są Stany Zjednoczone, gdzie podobnie ocenia siebie 51% przedsiębiorstw. Firmy z Europy pozostają na tym tle w tyle.

- Polskie firmy dopiero rozpoznają potencjał danych. Wielkie zbiory danych w firmach rozrastają się codziennie, ale często nie tylko nie są wykorzystywane, ale wręcz są marnowane. Tymczasem ich wykorzystanie może generować nowe przychody poprzez customizację usług, zwiększanie lojalności, bieżące zarządzanie cenami, promocjami czy nakładami marketingowymi w miejscu sprzedaży – dodał Robert Stanikowski.

Bardzo pozytywnie ocenił inicjatywy, które mają zapewnić polskim firmom dostęp do rozwiązań opartych na AI, takie jak współpraca banku Pekao z Microsoft ogłoszona podczas Forum Ekonomicznego w Davos.

- To jest nieodwracalny kierunek dla umacniania modeli biznesowych polskich firm i widzimy, że wiele z nich ma świadomość konieczności podjęcia działań w tym kierunku – zaznaczył Robert Stanikowski.

Peter Loffler wskazał dodatkowo, że zbudowanie firmy napędzanej danymi jest niemożliwe bez rozwiązań technologicznych, takich jak odpowiednia architektura IT wspierająca zaawansowaną analitykę danych.

- Potrzebne są rozwiązania technologiczne z bardzo silnym fokusem biznesowym, pozwalające zapewnić skalowalność. BCG Platinion wspiera przedsiębiorstwa w budowie potencjału analitycznego od strony technicznej. Pierwszym krokiem są małe projekty, które – kiedy przyniosą wymierną wartość – są rozszerzane na dużą skalę. Z takich pierwszych, małych projektów można szybko uzyskać wartość i generować pieniądze w relatywnie niedrogi sposób, włączając nowe rozwiązania w istniejące procesy i mechanizmy przedsiębiorstwa – powiedział Peter Loeffler.

Wskazał też, że firmy, które „rzucają się” od razu na wielkie projekty zmiany architektury danych, dużo częściej ponoszą porażkę.

- To są niezwykle złożone projekty, które trzeba rozplanowywać od razu na wiele lat, i których wiele firm nie potrafi doprowadzić do końca. Dlatego znacznie bardziej skuteczne jest podejście iteracyjne, w którym wartość biznesową dostarcza się często, a organizacja szybko się uczy – podsumował Peter Loeffler.
(AM, źródło: Informacja dnia ISBNewsLetter)

 

Rynek ubezpieczeń: Wiener TU zamiast Gothaer TU

Po prawie siedmiu latach z polskiego rynku ubezpieczeń znika marka Gothaer. Za kilka tygodni przejęte przez Vienna Insurance Group towarzystwo...


czytaj dalej

Aviva TUnŻ: Mariusz Grendowicz przewodniczącym rady nadzorczej

Mariusz Grendowicz został powołany na przewodniczącego rady nadzorczej Aviva TUnŻ. To pierwszy niezależny członek RN firmy w Polsce, który objął...


czytaj dalej

WTW: Padły nowe rekordy inwestycji w insurtech

Inwestujący w insurtech na całym świecie w I kwartale 2019 r. wykonali największą liczbę transakcji, największą liczbę transakcji w sektorze...


czytaj dalej

Generali: Kwartał wzrostów

Pierwsze trzy miesiące obecnego roku były udane dla Generali. Grupa zanotowała wysokie wzrosty zysków i przypisu składki.

Przypis składki brutto...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Lokalne porządki

Ostatnie lata w branży ubezpieczeniowej stały pod znakiem globalnych zmian w przepisach dotyczących branży ubezpieczeniowej. Zmniejszona aktywność...


czytaj dalej

SN: Odmowa podjęcia uchwał w dwóch sprawach

16 maja Sąd Najwyższy (SN) odmówił podjęcia uchwały w dwóch sprawach dotyczących materii ubezpieczeniowej, skierowanych do niego przez sądy...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook