Reklama

Świat: Katastrofa lotnicza od strony ubezpieczeniowej
poniedziałek, 25 marca 2019 09:31

Ubezpieczyciele koncernu Boeing stoją przed problemem ogromnych roszczeń ze strony rodzin ofiar katastrofy samolotu Ethiopian Airlines, która wydarzyła się niespełna pół roku po katastrofie tego samego typu Boeinga w Indonezji.

Pasażerski odrzutowiec etiopskich linii lecący z Addis Abeby do Nairobi rozbił się 10 marca br. kilka minut po starcie. W katastrofie zginęło 157 osób – przypomina agencja Reuters i podkreśla, że nasuwają się pytania o bezpieczeństwo nowego modelu Boeing 737 MAX 8, skoro taki sam rozbił się w październiku.  

Wstępnych wypłat ubezpieczeniowych dokonają ubezpieczyciele Ethiopian Airlines, ale mogą oni zwrócić się z regresem do ubezpieczycieli Boeinga, jeśli będą w stanie dowieść, że samolot był wadliwy. Wstępne wypłaty dla rodzin pasażerów odbywają się na mocy konwencji warszawskiej i montrealskiej, ale sumy odszkodowań mogłyby być dużo wyższe, gdyby rodziny wkroczyły na drogę sądową, zwłaszcza zakładając sprawy w sądach amerykańskich, na co zwraca uwagę Clive Garner kierujący zespołem specjalizującym się w tego typu sprawach w firmie prawniczej Irwin Mitchell z Londynu. – Jeśli stwierdzona będzie wadliwość samolotu albo któregoś z jego komponentów, możliwe będzie wniesienie sprawy przeciwko producentowi, nie tylko liniom – stwierdził Garner.

Ubezpieczyciele na ogół tworzą konsorcjum, by dzielić się ryzykiem dużych szkód, a w takiej sytuacji wiodący ubezpieczyciel przyjmuje większą część ryzyka. Źródła z branży podają, że wartość ubezpieczona samego samolotu mogła wynosić ok. 50 mln dol.

Willis Towers Watson jest brokerem ubezpieczeniowym Ethiopian Airlines, natomiast wiodącym ubezpieczycielem jest Chubb. Z kolei brytyjski Global Aerospace jest wiodącym ubezpieczycielem Boeinga, jak również Lion Air, przewoźnika, do którego należał samolot, który uległ katastrofie w październiku, potwierdził dyrektor Global Aerospace Nick Brown. Brokerem Boeinga jest Marsh. Żadne ze źródeł nie podało szczegółów finansowych polis.

Boeing pokrywa udziałem własnym wstępną warstwę ochrony, zanim włączy się ochrona udzielana przez Global Aerospace, wyjaśnia Justin Green, nowojorski prawnik, który reprezentował rodziny w sprawach przeciwko Boeingowi. Dla koncernu z siedzibą w Chicago nie jest niezwykłe pozwanie przed sąd w Stanach Zjednoczonych, gdzie odszkodowania dla ofiar katastrof mogą wynosić 2–3 mln dol. od osoby, w zależności od zastosowanych przepisów prawa. Dla porównania w Etiopii byłoby to ok. 200 tys. dol.

Amerykańskie sądy często odrzucają takie sprawy ze względu na trudność poszukiwania świadków za granicą, ale fakt, że w katastrofie etiopskich linii zginęło ośmiu obywateli USA zwiększa prawdopodobieństwo, że sprawa w imieniu rodzin wszystkich ofiar będzie mogła być wniesiona do sądu amerykańskiego.

Koszt wstępnego odszkodowania za śmierć 157 pasażerów mógłby wynieść ok. 25 mln dol. – wylicza Reuters na podstawie warunków konwencji montrealskiej.
AC

 

TUW „TUW”: Wybrano zarząd nowej kadencji

24 czerwca odbyło się Zwyczajne Walne Zgromadzenie Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW”. Podczas obrad dokonano m.in. wyboru zarządu...


czytaj dalej

Inter Polska: Marcin Andruchewicz członkiem zarządu ds. ryzyka

25 czerwca Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Marcina Andruchewicza na stanowisko członka zarządów...


czytaj dalej

Atradius: Firmy z krajów Ameryki Północnej spodziewają się opóźnień w płatnościach

Międzynarodowa polityka, spory handlowe oraz wzrost upadłości negatywnie wpłyną na praktyki płatnicze B2B w największych gospodarkach Ameryki...


czytaj dalej

Zatoka Perska: Ubezpieczenie transportu ropy jest coraz kosztowniejsze

Według osób zaznajomionych ze stawkami ubezpieczycieli, tzw. premie za ryzyko wojenne dla standardowego ładunku ropy naftowej z Zatoki Perskiej i...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Zachowana hierarchia w „komunikacji”

Mimo spadku przypisu składki z OC posiadaczy pojazdów lądowych (ppl.) i pogorszenia wyniku technicznego w autocasco odnotowana w pierwszym...


czytaj dalej

Rozmowy bez Asekuracji: Kto jest gotowy na PPK?

25 czerwca ukazał się 72. odcinek gość podcastu ubezpieczeniowego „Rozmowy bez asekuracji”. Gościem programu był Piotr Żochowski, prezes PKO TFI.

...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook