Reklama

UOKiK: Skuteczna interwencja w PZU Życie
wtorek, 06 listopada 2018 09:48

W wyniku interwencji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) PZU Życie zmieni klauzule, na podstawie których odmawiał wypłaty świadczeń z ubezpieczeń na życie, powołując się na to, iż np. śmierć była spowodowana wcześniejszymi chorobami, ale mogła nie mieć związku z nieszczęśliwym zdarzeniem.

Postępowanie wyjaśniające w sprawie PZU Życie zostało wszczęte przez UOKiK w czerwcu 2017 r. po zawiadomieniu Rzecznika Finansowego, do którego docierały skargi klientów. Działania PZU Życie dotyczyły ubezpieczonych w ramach umów indywidualnych oraz grupowych, np. pracowniczych. Postępowanie Urzędu wykazało, iż zakład zamieszczał w umowach klauzule, na podstawie których mógł odmówić wypłaty świadczenia z uwagi na wcześniejszą chorobę ubezpieczonego, nawet jeżeli nie miała związku ze śmiercią, specjalistycznym leczeniem czy niezdolnością do pracy ubezpieczonego.

Wątpliwości UOKiK wzbudziła zbytnia ogólnikowość sformułowań użytych w klauzulach. Jako przykład budzący wątpliwości Urząd przytoczył następujące postanowienie: „Odpowiedzialność PZU Życie S.A. nie obejmuje ciężkich chorób, które wystąpiły lub z powodu których rozpoczęto postępowanie diagnostyczno-lecznicze u ubezpieczonego przed początkiem odpowiedzialności PZU Życie S.A. w stosunku do ubezpieczonego”.

Według UOKiK klient, który przeczytał taką klauzulę nie mógł sam ustalić, czy jakakolwiek zdiagnozowana u niego w przeszłości choroba spowoduje odmowę wypłaty świadczenia. Tymczasem wzorzec umowny musi być precyzyjny i jasny dla konsumenta. Ubezpieczony w momencie zawierania umowy powinien mieć możliwość oceny, jakie schorzenie może stać się dla ubezpieczyciela podstawą do odmowy. Dodatkowo, takie postanowienie pozwala wyłączyć odpowiedzialność ubezpieczyciela w wypadkach, gdy choroba ma choćby pośredni związek ze zgłoszonym zdarzeniem, a nawet gdy klient nie był świadomy jej istnienia, gdyż nie leczył się na nią lub wykryto ją we wczesnym dzieciństwie.

Postanowienia w umowach ubezpieczenia na życie muszą być konkretne. Klient musi wiedzieć, kiedy nie dostanie świadczenia. Dobrze, że PZU Życie to zmieni dzięki naszej interwencji – uważa Marek Niechciał, prezes Urzędu.

W toku postępowania wyjaśniającego PZU Życie doprecyzował kwestionowane klauzule. Ubezpieczyciel napisał wprost, że nie wypłaci świadczenia, gdy śmierć, operacja czy niezdolność do pracy będą wynikały z wcześniejszej choroby, która faktycznie spowodowała to nieszczęśliwe zdarzenie. Wskazał również, o jakie choroby chodzi. UOKiK podał, że zakład zobowiązał się do zmiany ogólnych warunków ubezpieczeń. Działanie Urzędu otwiera też możliwość składania reklamacji do ubezpieczyciela przez osoby, które w przeszłości otrzymały odmowę wypłaty świadczenia w oparciu o kwestionowane postanowienie. Jeśli reklamacja nie zostanie rozpatrzona pozytywnie, można zwrócić się do Rzecznika Finansowego z wnioskiem o postępowanie interwencyjne.
AM, news@gu.com.pl
(źródło: UOKiK, RzF)

 

KNF: Marek Chrzanowski zrezygnował

13 listopada przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) Marek Chrzanowski złożył rezygnację z pełnionej przez siebie funkcji. Rezygnacja...


czytaj dalej

Superpolisa: Anna Bernacka-Matras pełnomocnikiem zarządu ds. sprzedaży

Anna Bernacka-Matras, przez ostatnie lata dyrektor największego przedstawicielstwa w strukturach sprzedażowych Grupy Ergo Hestia, dołączyła w...


czytaj dalej

Allianz: Górna połowa przedziału docelowego

Jest wysoce prawdopodobne, że Allianz osiągnie w 2018 r. zysk z górnej połowy przedziału docelowego – przewiduje dyrektor finansowy Giulio...


czytaj dalej

Talanx: Wzrost zysków mimo dużych obciążeń

Przez trzy kwartały obecnego roku Grupa Talanx zarobiła netto blisko 500 mln euro. Do osiągnięcia tego wyniku przyczyniły się niemal wszystkie...


czytaj dalej

Artystyczna Podróż Hestii: Rozpoczęła się 18. edycja konkursu

13 listopada rozpoczęła się 18. edycja konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Konkurs adresowany jest do studentów IV i V roku wszystkich wydziałów i...


czytaj dalej

Prezes PIU o regulacji rynku odszkodowawczego

W programie #RZECZoBIZNESIE Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, podkreślił, że celem ustawy o świadczeniu usług w zakresie...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook