Reklama

UOKiK: Skuteczna interwencja w PZU Życie
wtorek, 06 listopada 2018 09:48

W wyniku interwencji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) PZU Życie zmieni klauzule, na podstawie których odmawiał wypłaty świadczeń z ubezpieczeń na życie, powołując się na to, iż np. śmierć była spowodowana wcześniejszymi chorobami, ale mogła nie mieć związku z nieszczęśliwym zdarzeniem.

Postępowanie wyjaśniające w sprawie PZU Życie zostało wszczęte przez UOKiK w czerwcu 2017 r. po zawiadomieniu Rzecznika Finansowego, do którego docierały skargi klientów. Działania PZU Życie dotyczyły ubezpieczonych w ramach umów indywidualnych oraz grupowych, np. pracowniczych. Postępowanie Urzędu wykazało, iż zakład zamieszczał w umowach klauzule, na podstawie których mógł odmówić wypłaty świadczenia z uwagi na wcześniejszą chorobę ubezpieczonego, nawet jeżeli nie miała związku ze śmiercią, specjalistycznym leczeniem czy niezdolnością do pracy ubezpieczonego.

Wątpliwości UOKiK wzbudziła zbytnia ogólnikowość sformułowań użytych w klauzulach. Jako przykład budzący wątpliwości Urząd przytoczył następujące postanowienie: „Odpowiedzialność PZU Życie S.A. nie obejmuje ciężkich chorób, które wystąpiły lub z powodu których rozpoczęto postępowanie diagnostyczno-lecznicze u ubezpieczonego przed początkiem odpowiedzialności PZU Życie S.A. w stosunku do ubezpieczonego”.

Według UOKiK klient, który przeczytał taką klauzulę nie mógł sam ustalić, czy jakakolwiek zdiagnozowana u niego w przeszłości choroba spowoduje odmowę wypłaty świadczenia. Tymczasem wzorzec umowny musi być precyzyjny i jasny dla konsumenta. Ubezpieczony w momencie zawierania umowy powinien mieć możliwość oceny, jakie schorzenie może stać się dla ubezpieczyciela podstawą do odmowy. Dodatkowo, takie postanowienie pozwala wyłączyć odpowiedzialność ubezpieczyciela w wypadkach, gdy choroba ma choćby pośredni związek ze zgłoszonym zdarzeniem, a nawet gdy klient nie był świadomy jej istnienia, gdyż nie leczył się na nią lub wykryto ją we wczesnym dzieciństwie.

Postanowienia w umowach ubezpieczenia na życie muszą być konkretne. Klient musi wiedzieć, kiedy nie dostanie świadczenia. Dobrze, że PZU Życie to zmieni dzięki naszej interwencji – uważa Marek Niechciał, prezes Urzędu.

W toku postępowania wyjaśniającego PZU Życie doprecyzował kwestionowane klauzule. Ubezpieczyciel napisał wprost, że nie wypłaci świadczenia, gdy śmierć, operacja czy niezdolność do pracy będą wynikały z wcześniejszej choroby, która faktycznie spowodowała to nieszczęśliwe zdarzenie. Wskazał również, o jakie choroby chodzi. UOKiK podał, że zakład zobowiązał się do zmiany ogólnych warunków ubezpieczeń. Działanie Urzędu otwiera też możliwość składania reklamacji do ubezpieczyciela przez osoby, które w przeszłości otrzymały odmowę wypłaty świadczenia w oparciu o kwestionowane postanowienie. Jeśli reklamacja nie zostanie rozpatrzona pozytywnie, można zwrócić się do Rzecznika Finansowego z wnioskiem o postępowanie interwencyjne.
AM, news@gu.com.pl
(źródło: UOKiK, RzF)

 

Aegon PTE: Samer Masri zatwierdzony jako członek zarządu

23 kwietnia Komisja Nadzoru Finansowego jednogłośnie udzieliła zezwolenia na powołanie Samera Masriego na stanowisko członka zarządu Aegon...


czytaj dalej

TFI PZU: Nowy zarząd

18 kwietnia rada nadzorcza Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych PZU dokonała szeregu zmian w zarządzie spółki.

Do zarządu TFI PZU powołany został...


czytaj dalej

GSAM: Zarządzający aktywami chętnie inwestują w insurtechy

Przy niskich stopach procentowych ubezpieczyciele są wciąż zainteresowani aktywami o wyższym zwrocie i mniejszej płynności, jak fundusze private...


czytaj dalej

AXA nie zapłaci wiele za pożar Notre Dame

24 kwietnia AXA poinformowała, że wypłaci maksymalnie kilka milionów euro na ubezpieczone dzieła z dotkniętej pożarem paryskiej katedry Notre...


czytaj dalej

Link4: Dwa lata programu telematycznego

Ponad 34 tys. kierowców zdecydowało się na jazdę z regularnie włączoną nawigacją w programie Link4 Kasa Wraca. Średnia wysokość nagrody wśród...


czytaj dalej

Technologia w świecie klienta CZY klient w świecie technologii?

3 czerwca w Warszawie odbędzie się XIII Forum Assistance. Wydarzenie organizowane przez Europ Assistance Polska i Związek Banków Polskich pod...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook