Reklama

Ubezpieczyciel jak nastolatka
poniedziałek, 08 października 2018 07:55

Mój wniosek ze śniadania innowacyjnego z RGAx – ubezpieczyciele są jak nastolatki, zbyt grubi i nieatrakcyjni. Tylko że nastolatkom się tylko tak wydaje, a ubezpieczyciele mogą niestety mieć rację.

Lada rok ubezpieczyciele działający w tradycyjnych modelach biznesowych będą walczyć o przetrwanie z coraz liczniejszą grupą szczuplejszych i sprytniejszych konkurentów, którzy wkupią się w łaski millenialsów. Owszem, wielu insurtechom daleko jeszcze do progu rentowności, nie powinno to jednak usypiać czujności „tradycyjnych” ubezpieczycieli – przekonywał Emmanuel Djengue, Innovation Director w RGAx Europe. Jego zdaniem firmy asekuracyjne powinny bardziej skupić się na obszarze prewencji, pomagając klientom żyć lepiej, zdrowiej, bezpieczniej, szczęśliwiej.

Tymczasem większość firm w pierwszym rzędzie wciąż skupia się na własnym przetrwaniu. Ubezpieczyciele reprodukują swoje produkty, procedury i pomysły na uszczęśliwianie klienta, tak naprawdę nie szukając żadnej zmiany. Innowacyjność jest zbyt często grubą warstwą makijażu, na mocno „przechodzonej” już i zmęczonej twarzy naszej branży. Z przodu liceum, a z tyłu muzeum.

W kilkuletniej perspektywie bez gruntownego odchudzania się nie obejdzie. Ten proces już się rozpoczął, ale dopiero nabiera rozpędu. Nie pomogą jednak najbardziej skrócone procesy, jeśli w ich centrum nie znajdzie się współczesny człowiek – z jego marzeniami, przyzwyczajeniami, ograniczeniami. Taki, który podróżuje uberem, rezerwuje noclegi w Airbnb, zamiast kablówki wybiera Netflix, a w centrum swojego życia niekoniecznie umieszcza samo zarabianie jak największej sumy pieniędzy. Człowiek, który coraz mniej posiada na własność, coraz więcej się przemieszcza i coraz trudniej mu skupić uwagę przez dłuższy czas. Człowiek, który w rzeczywistości zdominowanej przez konsumpcję poszukuje głębszych przeżyć i relacji. Człowiek, który często jest z dala od najbliższej rodziny i któremu trudno tworzyć trwałe związki. Człowiek, który ma rosnącą liczbę aktywów cyfrowych, takich jak zdjęcia, filmy, ebooki, dane w serwisach społecznościowych czy Google. Człowiek, którego najbliżsi starzeją się i prędzej czy później będą potrzebowali stałej opieki, której on nie będzie w stanie im zapewnić.

Ubezpieczyciele nie mogą poprzestać na zmianach czysto technicznych, takich jak zastąpienie dokumentów papierowych elektronicznymi. Transformacja powinna sięgać znacznie głębiej, do sfery wartości i sposobu myślenia.

Być może jeszcze jakiś czas da się utrzymywać przestarzałe struktury i niepotrzebne już w gruncie rzeczy procesy, ale zegar tyka. A zmiany mogą mieć również swój ekscytujący wymiar, nie tylko paraliżujący. Ubezpieczyciele w procesie decyzyjnym potrzebują więcej przestrzeni na eksperyment, zabawę, luz – bo to jest najlepszy grunt do rzeczywistej innowacyjności. Tylko jak to zrobić przy ogromnej presji regulacyjnej i konkurencyjnej? Czy da się dobrze bawić z lufą karabinu przyłożoną do skroni? Być może kompetencją numer jeden współczesnych organizacji stanie się zarządzanie stresem i presją oraz tworzenie twórczego środowiska.
Aleksandra E. Wysocka

 

Rynek ubezpieczeń: Wiener TU zamiast Gothaer TU

Po prawie siedmiu latach z polskiego rynku ubezpieczeń znika marka Gothaer. Za kilka tygodni przejęte przez Vienna Insurance Group towarzystwo...


czytaj dalej

Aviva TUnŻ: Mariusz Grendowicz przewodniczącym rady nadzorczej

Mariusz Grendowicz został powołany na przewodniczącego rady nadzorczej Aviva TUnŻ. To pierwszy niezależny członek RN firmy w Polsce, który objął...


czytaj dalej

Lloyd’s: Plan przechodzenia na platformę elektroniczną

Ubezpieczyciele z rynku Lloyd’s of London przenieśli już 45% swojego biznesu na platformę elektroniczną, wyprzedzając plan.

Branża...


czytaj dalej

Insurance Europe: Frédéric de Courtois wiceprezesem nowej kadencji

Frédéric de Courtois, dyrektor generalny Grupy Generali, został wybrany 22 maja na trzyletnią kadencję na stanowisku wiceprezesa Insurance Europe....


czytaj dalej

Warta odstępuje od oferowania PPK

Na nieco ponad miesiąc przed startem Pracowniczych Planów Kapitałowych z uczestnictwa w programie wycofała się jedna z firm zarejestrowanych już w...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Powódź zalewa południową Polskę

Kilka dni intensywnych opadów deszczu sprawiło, że Polska, zwłaszcza południowa, zaczęła zmagać się z nadmiarem wody. Doszło już do kilkuset...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook