Reklama

Allianz: Zjeść ciastko i je mieć
środa, 11 lipca 2018 08:41

Dyrektor generalny największego w Europie ubezpieczyciela, Oliver Baete jest zwolennikiem dużej fuzji lub przejęcia. Tyle tylko, że nie chce, żeby Allianz SE musiał za nie płacić premię. Trudno będzie zjeść ciastko i mieć ciastko – uważają eksperci agencji Bloomberg.

Ostatnie trzy lata na stanowisku Baete może uważać za sukces: Allianz ma nadwyżkę kapitału, akcje są notowane lepiej niż innych wielkich ubezpieczycieli, mimo aktualnego zachwiania. Ale europejski rynek ubezpieczeniowy rośnie powoli i grupa chętnie wzmocniłaby swój biznes ubezpieczeń ogólnych, który jest mniej kapitałochłonny niż życiowy i oszczędnościowy. Transakcja wprawiłaby w ruch część posiadanej przez Allianz nadwyżki, generując oszczędności i prowadząc do przekształcenia grupy. Na długiej liście potencjalnych celów akwizycyjnych Baete znajdują się m.in. Zurich, Aviva i RSA.

Mała transakcja nie sprawiłaby wielkiej różnicy Allianzowi, którego wartość rynkowa wynosi 76 mld euro. Z kolei duża transakcja oznacza dużą premię za przejęcie. Standardowe 30% dla akwizycji wartości 5 mld euro wynosiłoby 1,5 mld euro. W wypadku firmy wielkości Zurich byłoby to 13 mld euro. AXA zgodziła się zapłacić 57% premii za przejęcie XL – decyzja bardzo nie podobała się jej udziałowcom.

Wobec takiego dylematu Baete w wywiadzie dla „Financial Times” rzucił pomysł fuzji równych sobie. Jednak wymagałoby to celu akwizycyjnego gotowego przyjąć rolę młodszego partnera i zgodzić się na połączenie według wartości rynkowych, bez premii.

Z pewnością zachodziłaby tu korzystna synergia: oszczędność kosztów wynikająca z redukcji podwojonych funkcji i korzyści kapitałowe z dywersyfikacji. Skala również daje przewagę w czasach, kiedy branża wydaje na technologię, taką jak czujniki w samochodach i aplikacje, aby eliminować brokerów. Poza tym, dwie firmy mogą wspólnie ponosić ciężar inwestycji, zamiast powielać identyczne projekty.

Jednak w obecnej rzeczywistości potencjalne cele wolałyby uzyskać przyzwoitą premię, a nabywcy tacy jak Allianz będą ostrożni z jej płaceniem. Zarząd Zurich argumentuje, że digitalizacja ubezpieczeń oznacza, że wielkość absolutna nie jest już korzyścią, aczkolwiek skala pomaga lokalnie. Jednak transakcja z Allianz na sugerowanych zasadach osłabiłaby szwajcarską tożsamość ubezpieczyciela.

Wartość rynkowa Avivy wynosząca 20 mld funtów oznacza, że premia za przejęcie byłaby akceptowalna. Poza tym firma jest tania – zaledwie dziewięciokrotność szacowanego przyszłorocznego zysku. Jednak miks biznesowy nie oddalałby Allianz od ubezpieczeń na życie i emerytalnych, na czym mu zależy.

Grupa RSA warta 6,8 mld funtów nie prowadzi biznesu życiowego, ale jej udziały mają już zawartą w sobie premię za przejęcie. Allianz tak czy inaczej musiałby zapłacić z nadwyżką.

Wszystko więc wskazuje na to, że jeśli Baete chce transakcji, a potencjalny cel nie chce, to będzie musiał wyłożyć stosowną premię za przejęcie.
AC, am

 

Vienna Life: Witold Czechowski członkiem zarządu ds. ryzyka

18 września Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Witolda Czechowskiego na stanowisko członka zarządu Vienna...


czytaj dalej

Saltus TUW: Robert Łoś zatwierdzony na stanowisku prezesa

18 września Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Roberta Łosia na stanowisko prezesa zarządu Saltus...


czytaj dalej

Australia: Klienci Allianz wprowadzeni w błąd

Australijski oddział niemieckiego ubezpieczyciela Allianz SE wprowadzał w błąd przy sprzedaży ubezpieczenia podróżnego, obiecując nieograniczoną...


czytaj dalej

Niemcy: Sabotaż cyfrowy w firmach produkcyjnych

2/3 niemieckich przedsiębiorstw produkcyjnych było obiektem ataków cyberprzestępców, które kosztowały przemysł największej gospodarki europejskiej...


czytaj dalej

Ubea.pl: Niski poziom sierpniowego barometru

Z barometru cenowego Ubea.pl, sporządzonego na postawie wszystkich kalkulacji wykonanych w sierpniu przez klientów porównywarki wynika, że w...


czytaj dalej

Effie Awards 2018: Silna reprezentacja ubezpieczeń

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR ogłosiło pierwsze nominacje do tegorocznej edycji konkursu Effie Awards Poland. Na liście...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook