Reklama

Prawo: Nowa ustawa o imprezach turystycznych weszła w życie
poniedziałek, 02 lipca 2018 08:39

1 lipca weszła w życie ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Nowe przepisy oznaczają więcej pracy i więcej obowiązków dla biur podróży oraz pośredników online. Akt przyznaje też szereg przywilejów konsumentom. Ustawa wprowadza również duże zmiany w zakresie obsługi zabezpieczeń finansowych, w tym gwarancji ubezpieczeniowych i umów ubezpieczenia na rzecz klienta, oferowanych na wypadek niewypłacalności biur podróży.

Ustawa wdraża do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2015/2302/UE z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zmieniającej rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE oraz uchylającej dyrektywę Rady 90/314/EWG. Ponadto akt poprawia funkcjonujące już rozwiązania prawne, w szczególności w zakresie zabezpieczeń podróżnych przed skutkami niewypłacalności organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie usług turystycznych.

– Konsekwencją wdrożenia nowych przepisów będzie większa odpowiedzialność dystrybutorów i pośredników online, konieczność przygotowania nowych umów i weryfikacji dostawcy usług sprzedaży online. Ustawa zwiększa odpowiedzialność karną przedsiębiorców turystycznych, przewiduje nawet karę pozbawienia wolności do trzech lat. Co więcej, wszystkie przepisy regulujące odpowiedzialność przedsiębiorców turystycznych – szczególnie w obszarze ubezpieczeń – spowodują wzmożony wysiłek szczególnie małych przedsiębiorstw turystycznych, które będą musiały mocno nadgonić obszar związany z przygotowaniem umów czy zasobami związanymi z pokryciem kosztów ubezpieczeń wyjazdów turystycznych – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dominika Czechowska, menedżer kierunku Turystyka i Rekreacja w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.

Ekspertka zwraca uwagę, że ustawa jest korzystna dla podróżujących. Jej zdaniem najważniejszą zmianą jest włączenie do ustawy podmiotów definiowanych jako przedsiębiorstwa ułatwiające nabywanie usług turystycznych. – Są to po prostu portale online pośredniczące w sprzedaży wycieczek, noclegów oraz innych usług okołoturystycznych –wyjaśnia Dominika Czechowska.

Ustawa na nowo definiuje pojęcie „usługa turystyczna” i określa warunki oferowania, sprzedaży oraz realizacji imprez turystycznych czy powiązanych usług turystycznych w Polsce i za granicą. Wyznacza też ramy działania Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Na mocy nowych przepisów klienci zyskają szereg przywilejów, m.in. możliwość zareklamowania usługi lub imprezy turystycznej w ciągu trzech lat od jej zakończenia. W tej chwili przysługuje im na to 30 dni.

– Ustawa wprowadza bardzo wiele korzystnych regulacji dla podróżujących, poczynając od zmiany zakresu odpowiedzialności za organizację imprezy turystycznej. Teraz zostaje ona przeniesiona na pośredników online sprzedających te usługi. Drugi aspekt to możliwość odstąpienia od umowy nawet do siedmiu dni przed rozpoczęciem wyjazdu turystycznego, czyli możliwość odsprzedaży. Dodatkowo, podróżujący, który kupi wycieczkę bezpośrednio w oddziale przedsiębiorstwa turystycznego, może do czternastu dni odstąpić od niej online, nie musi ponownie przyjeżdżać do tego biura – mówi Dominika Czechowska.

Nowe przepisy stwarzają również możliwość odstąpienia od imprezy turystycznej w przypadku wystąpienia tzw. nadzwyczajnych okoliczności w miejscu docelowym i jego bezpośrednim sąsiedztwie. To oznacza, że klient może zrezygnować z wycieczki, jeżeli w regionie, do którego wybiera się na wakacje, wystąpi np. podwyższone zagrożenie terrorystyczne. Ustawa przyznaje też klientom prawo do rezygnacji w przypadku bardziej znaczących zmian wprowadzonych przez organizatora, jak zmiana środka transportu czy podwyższenie ceny imprezy turystycznej o więcej niż 8 proc. W takim przypadku organizator będzie mógł zaproponować klientowi inną, porównywalną ofertę albo zwrócić mu wszystkie dotychczas wpłacone środki.

Ekspertka WSB zwraca również uwagę na fakt, że nowa ustawa nie reguluje odpowiedzialności pośredników online wobec przedsiębiorstw turystycznych np. przedsiębiorstw noclegowych. Podróżujący, który dokonał aktu wandalizmu w danym obiekcie, może po raz kolejny skorzystać z usług pośrednika online bez żadnych konsekwencji.

 Należałoby się zastanowić, czy nie ograniczyć dostępności tych usług w stosunku do osób, które zachowały się w sposób nieodpowiedni – ocenia Dominika Czechowska. – Ustawa nie reguluje też bardzo ważnego aspektu, jakim są opinie o imprezach turystycznych. Na ich podstawie swoje decyzje o zakupie usługi turystycznej opiera 93% podróżnych, a często są to opinie nieprawdziwe. Należałoby zastanowić się nad ustawowym uregulowaniem tej kwestii poprzez brak anonimowości. Przykładowo, jeżeli chcesz zamieścić w internecie opinię na temat obiektu, to pokaż, kim jesteś poprzez dołączenie profilu na Facebooku czy Twitterze – dodaje.
(AM, źródło: Newseria, gu.com.pl)

 

Dorota Karczewska counselem w kancelarii WKB

Mecenas Dorota Karczewska, była wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), dołączyła jako counsel do zespołu prawa konkurencji i...


czytaj dalej

Rzecznik Finansowy: Mariusz Golecki następcą Aleksandry Wiktorow

Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki z dniem 12 października 2019 r. powołał Mariusza Goleckiego na stanowisko Rzecznika Finansowego. Akt...


czytaj dalej

HDI: Brytyjski dyrektor finansowy z RSA

Brytyjskie kierownictwo wyższego szczebla niemieckiej firmy HDI Global Specialty SE zostało uzupełnione o dyrektora finansowego i operacyjnego,...
czytaj dalej

Willis: Brak oznak ożywienia na rynku M&A

Z Kwartalnego Monitora Transakcji (Quarterly Deal Performance Monitor, QDPM) Willis Towers Watson (WTW) prowadzonego we współpracy z Cass Business...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Sprzedaż w kanale bankowym nadal spada

W pierwszej połowie obecnego roku przypis składki w polskim bancassurance osiągnął kolejny historycznie niski poziom, mimo stale rosnącego wyniku...


czytaj dalej

Ubea.pl: Barometr lekko w górę

Z barometru cenowego Ubea.pl, sporządzonego na postawie kalkulacji wykonanych we wrześniu przez klientów porównywarki wynika, że w ubiegłym...
czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook