Reklama

Rynek ubezpieczeń: SN przełamuje stereotyp
poniedziałek, 18 czerwca 2018 08:52

Od kilku lat w branży ubezpieczeniowej panuje powszechne przekonanie, że w kwestiach związanych z odpowiedzialnością odszkodowawczą zakładów Sąd Najwyższy przyjął prokliencką i niekorzystną dla towarzystw linię orzeczniczą. Coraz więcej tegorocznych rozstrzygnięć SN świadczy jednak o tym, że to twierdzenie nie do końca jest prawdziwe.

Najnowszym dowodem na potwierdzenie zawartej na wstępie tezy była ubiegłotygodniowa uchwała Sądu Najwyższego dotycząca wykładni przepisów w sytuacji niedotrzymania ustawowych terminów odpowiedzi na reklamację konsumenta. Wbrew przewidywaniom zdecydowanej większości ekspertów, SN nie zgodził się ze stanowiskiem wyrażonym w istotnym poglądzie Rzecznika Finansowego, w myśl którego podmiot rynku finansowego (np. ubezpieczyciel) tylko w wyjątkowych przypadkach może kwestionować zasadność roszczenia dochodzonego przez klienta.

I choć Sąd podkreślił, że to na owym podmiocie spoczywa ciężar dowodu, że powodowi nie przysługuje roszczenie lub przysługuje w niższej wysokości, to i tak trudno ukrywać, iż werdykt był korzystniejszy dla zakładów niż dla konsumentów.

Koniec wzrostu „życiówki”.

Od kilku dni znamy już także obraz polskiego rynku ubezpieczeń w pierwszym kwartale tego roku. Raport Polskiej Izby Ubezpieczeń potwierdził m.in. prognozę płynącą z analizy wcześniejszego opracowania dotyczącego bancassurance: rynek życiowy nie utrzymał obecnego przez cały ubiegły rok wzrostu, co „zawdzięcza” tąpnięciu w segmencie polis z UFK. Negatywnych skutków tego zjawiska nie zniwelował nawet dawno niewidziany wzrost wpływów ze składek w ubezpieczeniach z grupy pierwszej. Dokument potwierdził także stabilizację w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Restrukturyzacje portfeli z jednej strony i zaostrzająca się konkurencja z drugiej sprawiły, że niewiele zabrakło, aby to AC było tym segmentem, któremu i dział II i cały rynek zawdzięczają swój wzrost wartości.
Cały artykuł ukaże się w „Gazecie Ubezpieczeniowej” nr 26 z datą wydawniczą 25 czerwca.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

 

Aegon: Michał Jakubowski dyrektorem ds. Biznesu Korporacyjnego

Do zespołu Aegon Polska dołączył Michał Jakubowski, obejmując stanowisko dyrektora ds. Biznesu Korporacyjnego. Będzie on odpowiedzialny m.in. za...


czytaj dalej

PZU: Arkadiusz Gęsicki dyrektorem zarządzającym ds. Rozwoju Biznesu

Arkadiusz Gęsicki został nowym dyrektorem zarządzającym ds. Rozwoju Biznesu Grupy PZU. W ramach swoich obowiązków będzie odpowiadać za Biuro...


czytaj dalej

UE: Coraz bliżej ogólnoeuropejskiego produktu emerytalnego

Na decyzję Parlamentu Europejskiego czekają przepisy rozporządzenia, które mają ułatwić odkładanie pieniędzy na emeryturę. Wstępne porozumienie...


czytaj dalej

Aviva: Plan awaryjny na twardy brexit

Brytyjska Aviva zwróciła się do sądu w Londynie o zgodę na transfer aktywów o łącznej wartości 9 mld euro. Ubezpieczyciel wyjaśnił, że wobec...


czytaj dalej

Insurance Forum: O digitalizacji, motoryzacji i potrzebach pokolenia silver

W dniach 17-18 kwietnia w Warszawie odbędzie się wiosenna odsłona tegorocznego Spotkania Liderów Bankowości i Ubezpieczeń, czyli 17. edycji...


czytaj dalej

Pięć dni do „IT w ubezpieczeniach GigaCon 2019”

26 lutego w Warszawie odbędzie się XVIII edycja konferencji poświęconej informatyzacji sektora ubezpieczeniowego, zatytułowana „IT w...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook