Rynek ubezpieczeń: SN przełamuje stereotyp
poniedziałek, 18 czerwca 2018 08:52

Od kilku lat w branży ubezpieczeniowej panuje powszechne przekonanie, że w kwestiach związanych z odpowiedzialnością odszkodowawczą zakładów Sąd Najwyższy przyjął prokliencką i niekorzystną dla towarzystw linię orzeczniczą. Coraz więcej tegorocznych rozstrzygnięć SN świadczy jednak o tym, że to twierdzenie nie do końca jest prawdziwe.

Najnowszym dowodem na potwierdzenie zawartej na wstępie tezy była ubiegłotygodniowa uchwała Sądu Najwyższego dotycząca wykładni przepisów w sytuacji niedotrzymania ustawowych terminów odpowiedzi na reklamację konsumenta. Wbrew przewidywaniom zdecydowanej większości ekspertów, SN nie zgodził się ze stanowiskiem wyrażonym w istotnym poglądzie Rzecznika Finansowego, w myśl którego podmiot rynku finansowego (np. ubezpieczyciel) tylko w wyjątkowych przypadkach może kwestionować zasadność roszczenia dochodzonego przez klienta.

I choć Sąd podkreślił, że to na owym podmiocie spoczywa ciężar dowodu, że powodowi nie przysługuje roszczenie lub przysługuje w niższej wysokości, to i tak trudno ukrywać, iż werdykt był korzystniejszy dla zakładów niż dla konsumentów.

Koniec wzrostu „życiówki”.

Od kilku dni znamy już także obraz polskiego rynku ubezpieczeń w pierwszym kwartale tego roku. Raport Polskiej Izby Ubezpieczeń potwierdził m.in. prognozę płynącą z analizy wcześniejszego opracowania dotyczącego bancassurance: rynek życiowy nie utrzymał obecnego przez cały ubiegły rok wzrostu, co „zawdzięcza” tąpnięciu w segmencie polis z UFK. Negatywnych skutków tego zjawiska nie zniwelował nawet dawno niewidziany wzrost wpływów ze składek w ubezpieczeniach z grupy pierwszej. Dokument potwierdził także stabilizację w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Restrukturyzacje portfeli z jednej strony i zaostrzająca się konkurencja z drugiej sprawiły, że niewiele zabrakło, aby to AC było tym segmentem, któremu i dział II i cały rynek zawdzięczają swój wzrost wartości.
Cały artykuł ukaże się w „Gazecie Ubezpieczeniowej” nr 26 z datą wydawniczą 25 czerwca.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

 

Aviva: Iwona Czech odpowiada za marketing

Od lipca Iwona Czech kieruje Działem Komunikacji i Zarządzania Marką w grupie Aviva. Zastąpiła Dariusza Maciołka, który zakończył pracę dla...


czytaj dalej

Equinum Broker: Tomasz Kutyba nowym wiceprezesem

Z dniem 30 czerwca funkcję wiceprezesa firmy brokerskiej Equinum Broker objął Tomasz Kutyba. Zmiana w zarządzie związana jest z realizacją nowej...


czytaj dalej

Charted Insurance: Nierówność zarobków mężczyzn i kobiet

Charted Insurance Institute zanalizował dane na temat zarobków opublikowane przez 192 ubezpieczycieli, pośredników, dostawców usług, doradców...


czytaj dalej

MetLife: Lucep zwycięzcą konkursu collab 3.0 EMEA

MetLife ogłosił wyniki konkursu collab 3.0 EMEA, w którym insurtechy rywalizowały o kontrakt o wartości 100 tys. dolarów na zrealizowanie...


czytaj dalej

Grupa Europa: Ochrona telefonu za pośrednictwem Simapki

Grupa Europa rozpoczęła współpracę z firmą Team4U – właścicielem aplikacji mobilnej Simapka, za pośrednictwem której zaoferuje ubezpieczenie...


czytaj dalej

Link4: Pół miliona zł premii na liczniku Kasa Wraca

Telematyczni kierowcy ubezpieczeni w Link4 wygenerowali już ponad pół miliona zł premii w programie Kasa Wraca. Rekordzista obniżył cenę polisy...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook