Reklama

Rynek ubezpieczeń: SN przełamuje stereotyp
poniedziałek, 18 czerwca 2018 08:52

Od kilku lat w branży ubezpieczeniowej panuje powszechne przekonanie, że w kwestiach związanych z odpowiedzialnością odszkodowawczą zakładów Sąd Najwyższy przyjął prokliencką i niekorzystną dla towarzystw linię orzeczniczą. Coraz więcej tegorocznych rozstrzygnięć SN świadczy jednak o tym, że to twierdzenie nie do końca jest prawdziwe.

Najnowszym dowodem na potwierdzenie zawartej na wstępie tezy była ubiegłotygodniowa uchwała Sądu Najwyższego dotycząca wykładni przepisów w sytuacji niedotrzymania ustawowych terminów odpowiedzi na reklamację konsumenta. Wbrew przewidywaniom zdecydowanej większości ekspertów, SN nie zgodził się ze stanowiskiem wyrażonym w istotnym poglądzie Rzecznika Finansowego, w myśl którego podmiot rynku finansowego (np. ubezpieczyciel) tylko w wyjątkowych przypadkach może kwestionować zasadność roszczenia dochodzonego przez klienta.

I choć Sąd podkreślił, że to na owym podmiocie spoczywa ciężar dowodu, że powodowi nie przysługuje roszczenie lub przysługuje w niższej wysokości, to i tak trudno ukrywać, iż werdykt był korzystniejszy dla zakładów niż dla konsumentów.

Koniec wzrostu „życiówki”.

Od kilku dni znamy już także obraz polskiego rynku ubezpieczeń w pierwszym kwartale tego roku. Raport Polskiej Izby Ubezpieczeń potwierdził m.in. prognozę płynącą z analizy wcześniejszego opracowania dotyczącego bancassurance: rynek życiowy nie utrzymał obecnego przez cały ubiegły rok wzrostu, co „zawdzięcza” tąpnięciu w segmencie polis z UFK. Negatywnych skutków tego zjawiska nie zniwelował nawet dawno niewidziany wzrost wpływów ze składek w ubezpieczeniach z grupy pierwszej. Dokument potwierdził także stabilizację w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Restrukturyzacje portfeli z jednej strony i zaostrzająca się konkurencja z drugiej sprawiły, że niewiele zabrakło, aby to AC było tym segmentem, któremu i dział II i cały rynek zawdzięczają swój wzrost wartości.
Cały artykuł ukaże się w „Gazecie Ubezpieczeniowej” nr 26 z datą wydawniczą 25 czerwca.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

 

Aviva: Krzysztof Czekała szefem zespołu badającego rynek i wiedzę o kliencie

Krzysztof Czekała, związany z Avivą od 2015 roku jako menedżer ds. planowania strategicznego i analiz, przejął dodatkowo odpowiedzialność za...


czytaj dalej

AXA Ubezpieczenia: Marcin Nedwidek nowym członkiem zarządu

AXA Ubezpieczenia TUiR zapełnia wakat w zarządzie powstały lipcu w wyniku przejścia Henry’ego de Courtois do paryskiej centrali ubezpieczyciela....


czytaj dalej

Willis: Rozbieżności w kwestii kierowania polityką cyberbezpieczeństwa

Większość kadry zarządzającej firm z całego świata ma świadomość, że staje przed dylematem „specjalista czy generalista” w kwestii obsady...


czytaj dalej

Aon: Dyrektor z PwC pokieruje fuzjami

Firma brokerska Aon zatrudniła dyrektora z PwC, aby rozwijał możliwości w zakresie fuzji i przejęć infrastrukturalnych i rozwiązań transakcyjnych...


czytaj dalej

UFG: Pełny dostęp online do bazy polis komunikacyjnych

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UDG) uruchomił nowe funkcjonalności udostępniania danych ze swojej ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych....


czytaj dalej

PZU: Nowa kampania reklamowa AC

17 września rozpoczęła się nowa kampania reklamowa PZU Auto AC. Główny przekaz akcji zbudowany jest wokół dwóch benefitów: PZU Auto AC z opcją...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook