Marsh/RIMS: Zarządzanie ryzykiem nie nadąża za postępem technologicznym
środa, 02 maja 2018 08:28

Za sprawą nowych technologii gwałtownym zmianom podlega sposób działania firm i ich interakcje z klientami, ale procesy zarządzania ryzykiem nie nadążają za ryzykami, jakie wiążą się z tymi przełomowymi technologiami – wynika z raportu opublikowanego przez Marsh i Risk Management Society.

Doroczny, piętnasty już raport Excellence in Risk Management oparty jest na ankiecie badającej wiedzę profesjonalistów od ryzyka i ich rolę w zarządzaniu innowacjami technologicznymi, takimi jak sztuczna inteligencja, blockchain i internet rzeczy. 59% respondentów potwierdziło, że ich firmy obecnie wykorzystują systemy funkcjonujące w obszarze internetu rzeczy lub sprawdzają możliwości ich wykorzystania; 47% wykorzystuje lub testuje wykorzystanie sztucznej inteligencji, a 24% wykorzystuje lub testuje technologię blockchain – cytuje portal Asia Insurance Review.

Mimo wzrostu, jedynie 14% jest przekonanych, że dysponuje przejrzystymi procedurami dotyczącymi ryzyk wynikających z zastosowania najnowocześniejszych technologii. Niemal połowa ankietowanych przyznaje, że nie posiada takich procedur. Dla przeważającej większości, 89%, zarządzanie ryzykiem w ich strukturach odgrywa rolę we wspieraniu i promowaniu innowacji. Bardzo niewielu uważa, że zarządzanie ryzykiem nie ma wpływu na innowacje (11%) lub je spowalnia (1%), a nikt nie widzi w nim bariery dla innowacji.

Większość respondentów jest najbardziej zainteresowanych technologią umożliwiającą im identyfikowanie nowych ryzyk (57%) i zwiększanie bezpieczeństwa danych (57%).
W odpowiedzi na pytanie, co dla ich firm oznacza cyfryzacja, większość wymieniła usprawnienia operacyjne, takie jak szybsze dostarczanie towarów i automatyzacja procesów, bardziej niż inicjatywy rozwojowe, takie jak nowe modele funkcjonowania biznesowego i zmiany w interakcjach z klientami.

Ignorując inicjatywy rozwojowe, profesjonaliści od ryzyka nie są w stanie w pełni zrozumieć zmieniającego się profilu ryzyka ich organizacji – zauważają autorzy raportu. Dzisiejsze firmy muszą zadawać sobie pytania: jakie nowe rynki chcemy otwierać? Jak pozycjonujemy firmę do rozwoju?

Nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, blockchain i internet rzeczy szybko stają się nową normą, a tymczasem zarządzanie ryzykiem pozostaje w tyle – podsumował Brian Elowe, dyrektor Marsh ds. relacji z klientami na Amerykę Płn. – Tylko zadając pytania prowadzące do poznania rozwiązań technologicznych i ich wykorzystania w całej strukturze firmy, specjaliści od ryzyka mogą naprawdę zrozumieć swoje ryzyka i odpowiednio reagować.

W raporcie uwzględniono 450 odpowiedzi na ankietę online oraz serię grup fokusowych. Badania przeprowadzono w styczniu i lutym 2018 r.
AC

 

Prudential: Sławomir Bełz dyrektorem sprzedaży agencyjnej

Sławomir Bełz został dyrektorem sprzedaży agencyjnej Prudential w Polsce. Swoje obowiązki pełni od 11 czerwca. Robert Zagata, dotychczasowy...


czytaj dalej

Friss: Krzysztof Jabłoński pokieruje rozwojem biznesu w regionie CEE

Z początkiem maja Krzysztof Jabłoński dołączył do zespołu Friss – globalnego dostawcy rozwiązań informatycznych w zakresie oprogramowania do...


czytaj dalej

Sompo: Ubezpieczenie ryzyk transakcyjnych w Europie

Sompo International Holdings Ltd. z siedzibą na Bermudach, wyspecjalizowany dostawca ubezpieczeń i reasekuracji majątkowej, ogłosił, że jego...


czytaj dalej

VIG: Milion euro na rozwój pięciu innowacji

Vienna Insurance Group (VIG) rozstrzygnęła wewnętrzny konkurs na innowacyjne rozwiązania cyfrowe. W ramach inicjatywy VIG Xelerate grupa wybrała...


czytaj dalej

UFG: Wzrost wpływów, spadek wartości odszkodowań i świadczeń

W ubiegłym roku spadła wartość odszkodowań i świadczeń z działalności podstawowej, wypłaconych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) –...


czytaj dalej

Generali: Modyfikacje w ofercie produktowej

22 czerwca Generali wprowadziło szereg zmian w swojej ofercie produktowej. Modyfikacje były efektem wspólnej pracy członków grupy roboczej...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook