Reklama

UOKiK: Rzecznicy konsumentów pomagali klientom ubezpieczycieli
czwartek, 08 lutego 2018 09:45

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował pracę miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów w 2016 r. W ubiegłym roku udzielili oni 494 878 porad, 67 701 razy występowali w sprawach konsumentów do przedsiębiorców i mają na swoim koncie 4027 wytoczonych powództw lub przygotowanych pozwów. Niemała część wszystkich działań dotyczyła sektora ubezpieczeniowego.

- Liczby te pokazują, jak ogromne jest w Polsce zapotrzebowanie na usługi rzeczników konsumentów. UOKiK docenia ich pracę, która przekłada się na dobrobyt obywateli. Widzimy jednak ogromne różnice w ich działalności w różnych powiatach. Jak to możliwe, że w jednym średniej wielkości mieście wojewódzkim rzecznik udzielił w ciągu roku 348 porad, a w drugim podobnym – 8565? Konsumenci z całej Polski muszą mieć zapewnioną ochronę na takim samym, wysokim poziomie – podkreśla Marek Niechciał, prezes UOKiK.

W 2016 r. konsumenci zgłosili rzecznikom 206 584 problemy z dostawcami usług. Skargi dotyczyły m.in. usług ubezpieczeniowych (16 077). Ten segment branży usługowej był jedynym, w którym problemów było więcej niż w poprzednim roku (14 915). Warto zauważyć, że w okresie 2010-2016 tylko w 2014 r. odnotowano więcej problemów z usługami ubezpieczeniowymi (19 261) niż w ubiegłym roku. W sumie w ciągu tych 6 lat do rzeczników trafiło 87 740 tego typu skarg. W 2016 r. skargi konsumentów związane były z odmową wypłaty odszkodowań z ubezpieczeń komunikacyjnych, zaniżaniem wartości szkody, odmową uznania roszczeń o odszkodowanie w całości lub w części, unikaniem szczegółowego pisemnego uzasadnienia kwoty przyznanego odszkodowania, zasadami ochrony wynikającej z tzw. dodatkowego ubezpieczenia nowego sprzętu RTV/AGD, nieuzasadnionym przedłużaniem postępowań w zakresie likwidacji szkody.



Problemy z ubezpieczeniami występowały też w segmencie skarg dotyczących usług finansowych (20 177). Zastrzeżenia w tej gałęzi branży usługowej dotyczyły np. oferowania przez banki skomplikowanych produktów ubezpieczeniowych z funduszami kapitałowymi.

Gdy sprzedawcy nie spełniali słusznych żądań konsumentów, rzecznicy prosili przedsiębiorców o wyjaśnienia, udzielali im pouczeń, próbowali nakłonić do ugody. Takich wystąpień w 2016 r. było 67 701 – o ponad 4 tys. mniej niż w 2015 r. (71 798).
W przypadku 24 116 wystąpień związanych z usługami 1621 spraw związanych było z ubezpieczeniami (1589 w roku poprzednim). To najwyższy roczny wynik w latach 2011-2016. W sumie w tym okresie miało miejsce 8777 takich wystąpień.  

W 2016 r. odnotowano 17 przypadków działań rzeczników na podstawie przepisów ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym. Według informacji UOKiK postępowania te są związane z kredytami walutowymi lub ubezpieczeniami z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

W 2016 r. rzecznicy wsparli konsumentów w 4027 sprawach sądowych – wytoczyli na ich rzecz powództwa lub przygotowali pozwy. Jednakże podejmowali takie działania rzadziej niż w poprzednich latach.

W 2016 r. do sądów najczęściej trafiały sprawy związane z: reklamacjami i gwarancjami na towary (1695) oraz nienależytym wykonaniem usług (1077). W 75 przypadkach rzecznicy wytoczyli powództwa dotyczące uznania postanowień umownych za niedozwolone. 724 razy udzielili też wsparcia w postępowaniach przed stałymi sądami polubownymi.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

 

Personalia: Krzysztof Kudelski dołączył do Grupy MAK

Do zespołu MAK Investments (Grupa MAK) dołączył były prezes Warty Krzysztof Kudelski, który w strukturach brokera będzie odpowiedzialny za obszary...


czytaj dalej

UNIQA Polska: Jakub Machnik wiceprezesem ds. finansów i ryzyka

Rada nadzorcza zdecydowała o powierzeniu Jakubowi Machnikowi funkcji wiceprezesa zarządu spółek UNIQA Polska. Od 1 grudnia odpowiada on już nie...


czytaj dalej

AXA: Zakup XL się opłacił

AXA spodziewa się poprawy rentowności w następnych dwóch latach, dzięki biznesowi w USA pozyskanemu wraz z zakupem XL (za 15 mld dol.), i zamierza...


czytaj dalej

XL: Kolejny ubezpieczyciel chroni klimat

AXA, największy ubezpieczyciel francuski i drugi co do wielkości europejski (po Allianz), rozszerzył swoją politykę wobec zmian klimatycznych na...


czytaj dalej

TUW „TUW”: Wsparcie „Mikołajek z Fantazją”

Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” już po raz drugi dołączyło do grona sponsorów Gali „Mikołajki z Fantazją”.

Organizatorem przedsięwzięcia...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Polisy na życie mają zabezpieczyć najbliższych

Coraz więcej Polaków sięga po ubezpieczenia na życie. Głównym motywem skłaniającym ich do tego kroku jest chęć zabezpieczenia najbliższych na...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook