Reklama

Od Molocha do iPhone’a
poniedziałek, 15 stycznia 2018 08:57

Niektórzy porównywali galę Nowe PZU do prezentacji nowego iPhone’a. I rzeczywiście, nasz największy ubezpieczyciel zaczyna komunikować się zupełnie inaczej niż branżowi konkurenci. Zarząd prezentował swoje cele i idee bez krawatów, a na wielkich ekranach częściej od liczb pojawiały się twarze ludzi – klientów.

Czy 9 stycznia 2018 r. przejdzie do historii polskich ubezpieczeń? Jestem przekonana, że tak. Prezentacja nowej strategii PZU to tak naprawdę kumulacja światowych trendów naszej branży. Mamy klienta w centrum, mamy sztuczną inteligencję, zaawansowaną analitykę w czasie rzeczywistym, telematykę, internet rzeczy. A cele finansowe, wciąż oczywiście bardzo ważne, jednak wyraźnie przesunięte na dalszy plan. Skończyły się czasy, w których profesjonalną korporację rozpoznaje się po tym, że w swojej komunikacji otwarcie odmienia słowo „zysk” przez wszystkie przypadki. Teraz przez wszystkie przypadki odmieniamy słowo „klient” oraz „innowacje”.

A pamiętam dobrze prezentację poprzedniej strategii, która odbywała się w sali zarządowej na ostatnim piętrze PZU Tower. W przekazie dominowały wykresy, analizy, stopy zwrotu i polityki dywidendowe. W centrum uwagi PZU był wówczas inwestor, w każdym razie takie można było odnieść wrażenie na podstawie komunikatów. Nie ma co się dziwić. Ubezpieczyciel dopiero co został spółką giełdową, o co zarząd długo zabiegał, a sytuacja rynkowa była zupełnie inna. Mówiło się głównie o wojnie cenowej, rentowności, wytycznych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Choć IDD (wówczas jeszcze IMD, a potem IMD2) było na horyzoncie unijnych regulacji, to chmura klientocentryczności jeszcze nad Wisłę z Unii nie dotarła. Tak czy inaczej, była to inna epoka.

PZU przechodzi bardzo ciekawą transformację. Niedawno jeszcze żegnało „Molocha” – przestarzały i skostniały model ni to organizacji, ni to wielkiego urzędu, który jest celem samym dla siebie i koncentruje się na produkcji niekończących się stosów papierów i procedur. Kolejny etap to efektywna spółka giełdowa – tnąca koszty, zwiększająca efektywność, automatyzująca procesy. Owszem, nowoczesna, ale jednak wciąż dość bezduszna. Wzbudzająca u swoich klientów rodzaj szacunku, ale już nie przywiązanie i sympatię. Raczej respekt. A co się dzieje teraz? Pod przewodnictwem Pawła Surówki PZU przechodzi kolejną transformację, stając się krok po kroku ubezpieczycielem przyszłości, który wzbudza już nie tylko szacunek ze względu na skalę działania, ale również ciekawość oraz uznanie. Pojawiają się emocje podobne do tych, które generuje prezentacja nowego iPhone’a. Takie skojarzenia same napływały, gdy zobaczyliśmy po raz pierwszy PZU Go – niepozorną kostkę, która może ratować życie. PZU nie mówi: chcemy pompować zyski (co oczywiście nie znika z tła, biznes to biznes). Mówi: chcemy razem z tobą, drogi kliencie, zarządzać twoimi ryzykami. Chcemy, żebyś żył dłużej, bezpieczniej, żebyś był szczęśliwy. Chcemy ci towarzyszyć w ważnych momentach życia. Chcemy być naprawdę pomocni, gdy chorujesz i gdy coś ci się przydarza. Chcemy ci pomagać realizować twoje cele. Chcemy też tworzyć społeczności ludzi, którzy sobie pomagają. Piękna historia, prawda? PZU jest mądry, bo mówi coraz mniej o sobie, a coraz więcej o swoim kliencie.

Jednak ten szczęśliwy i „zaopiekowany” klient ma zarazem być „uproduktowiony” i „scrossowany”. Dwie warstwy komunikacyjne nakładają się na siebie, tworząc momentami niespójną mieszankę. Niespójną, ale charakterystyczną dla okresów przejściowych, kiedy współistnieją ze sobą rozwiązania i sposoby myślenia z różnych epok.

Czy PZU stanie się teraz Apple’em polskich ubezpieczeń? Przekonamy się. Z pewnością jednak konkurenci powinni czuć uzasadnioną mobilizację, ponieważ lider rynku imponuje już nie tylko skalą, ale również innowacyjnością w podejściu do biznesu. Ma wizję, ma pomysł i niemałą ambicję. To już nie jest ten poczciwy Moloch, który przesypiał kolejne lata wierząc, że jest wystarczająco dobry już na zawsze. W dzisiejszych czasach nikt nie jest wystarczająco dobry już na zawsze.
Aleksandra E. Wysocka
aleksandra.wysocka@gu.com.pl

 

KNF: Marek Chrzanowski zrezygnował

13 listopada przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) Marek Chrzanowski złożył rezygnację z pełnionej przez siebie funkcji. Rezygnacja...


czytaj dalej

Superpolisa: Anna Bernacka-Matras pełnomocnikiem zarządu ds. sprzedaży

Anna Bernacka-Matras, przez ostatnie lata dyrektor największego przedstawicielstwa w strukturach sprzedażowych Grupy Ergo Hestia, dołączyła w...


czytaj dalej

Allianz: Górna połowa przedziału docelowego

Jest wysoce prawdopodobne, że Allianz osiągnie w 2018 r. zysk z górnej połowy przedziału docelowego – przewiduje dyrektor finansowy Giulio...


czytaj dalej

Talanx: Wzrost zysków mimo dużych obciążeń

Przez trzy kwartały obecnego roku Grupa Talanx zarobiła netto blisko 500 mln euro. Do osiągnięcia tego wyniku przyczyniły się niemal wszystkie...


czytaj dalej

PIDiPO: Petycja do Sejmu i Senatu

Polska Izba Doradców i Pośredników Odszkodowawczych PIDiPO skierowała do Sejmu i Senatu RP petycję, domagając się zmiany przepisów zawartych w...


czytaj dalej

rankomat.pl: Krwawe żniwo wypadków drogowych w Polsce

Z okazji przypadającego 18 listopada Światowego Dnia Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych rankomat.pl przypomina, że w 2017 największą liczbę...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook