Chiny: Łączenie starego z nowym
piątek, 12 stycznia 2018 09:41

Ubezpieczycielom może brakować rozgłosu i prestiżu, jakimi cieszą się firmy technologiczne, ale akcje jednej chińskiej firmy ubezpieczeniowej dotrzymują kroku najambitniejszym bojownikom rewolucji cyfrowej.

Sukces Ping An Insurance pokazuje, że granice między biznesami „nowej” i „starej” ekonomii pękają, zmuszając inwestorów i strategów do zrewidowania klasyfikacji i odpowiedniego wartościowania – stwierdza agencja Bloomberg. Chiny przodują w takim łączeniu branż, dzięki wywieraniu nacisku na firmy, by przesuwały się w górę łańcucha wartości, i podejściu do regulacji, dającemu firmom większą swobodę we wprowadzaniu innowacyjnych produktów i usług.

Świat za bardzo przywykł do kategoryzacji na „nowe” i „stare” – zauważa Joshua Crabb kierujący działem akcji azjatyckich w Old Mutual Global Investors w Hongkongu. – Fenomenalny wynik Ping An odzwierciedla jego wykształcenie się jako kombinacji nudnego, starego ubezpieczyciela na życie i wiodącej firmy internetowej.

Kapitalizacja giełdowa ubezpieczyciela sięgnęła w 2017 r. 101 mld dol. Osiągnięcie to Crabb przypisuje inwestycjom w usługi online przy założeniu rosnącego popytu na ubezpieczenia w miarę poszerzania się chińskiej klasy średniej.

Podobna dynamika daje się zaobserwować w wielu branżach, gdzie zastosowanie technologii cyfrowej, takiej jak internet rzeczy, zmienia cały układ sił. – W Chinach znaleźliśmy wiele przypadków świadczących o tym, że stara czy tradycyjna ekonomia zaczyna przyjmować nową technologię, aby dokonać swojego przedefiniowania – mówi Xia Le, ekonomista Banco Bilbao Vizcaya Argentaria SA w Hongkongu. – Natura aktualnego postępu technologicznego jest taka, że nie prowadzi do powstawania nowych branż, a raczej znajduje zastosowanie w branżach tradycyjnych.

Chińskie władze rozważnie pozwoliły nowym formom eksperymentować i prosperować na nieco niezdefiniowanych obszarach. W świecie finansów, gdy start-upy wtargnęły w tradycyjną dziedzinę kredytów i oszczędzania, banki odpowiedziały eksplorowaniem nowych technologii, przenoszeniem biznesu online i komunikacją z klientami za pomocą smartfonów.

Wobec stawianych przez rządzącą partię komunistyczną celów zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska, przyciągania zamówień na produkcję towarów wyższej wartości oraz stosowania automatyzacji i big data, Chiny przodują w przełamywaniu granic między starymi i nowymi sektorami gospodarki. Wielkość populacji i mniej ograniczeń ze względu na ochronę prywatności dają też Chinom przewagę pod względem rozwoju zastosowań sztucznej inteligencji.

Inwestorzy mogą chybić, jeśli będą brać pod uwagę tylko wiodące firmy technologiczne i przeoczą fakt, że firmy zaliczane do starej ekonomii ewoluują – ostrzega David Gaud z Pictet Wealth Management, dyrektor inwestycyjny na Azję.
AC

 

Pramerica Życie: Borys Kowalski nowym członkiem zarządu

Rada nadzorcza Pramerica Życie powołała w skład zarządu Borysa Kowalskiego. Nowy członek władz towarzystwa będzie odpowiedzialny za Pion...


czytaj dalej

Marsh: Pięć rynków pod nadzorem Artura Grześkowiaka

Grupa Marsh utworzyła w regionie Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej nowy subregion Północny, z polską spółką na czele. Artur Grześkowiak,...


czytaj dalej

KE: Jest projekt zmian w IDD

Na stronie internetowej Komisji Europejskiej opublikowano projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniający dyrektywę (UE) 2016/97...


czytaj dalej

Clyde & Co.: Ubezpieczenia parametryczne lekarstwem na lukę w ochronie

Ubezpieczenia parametryczne mogą odegrać istotną rolę w wypełnianiu luki w ochronie ubezpieczeniowej, która jest problemem nagminnym zarówno w...


czytaj dalej

Polska: Wstępny bilans orkanu Fryderyka

W związku z orkanem Fryderyka, który 18 i 19 stycznia przechodził nad Polską, najbardziej ucierpieli mieszkańcy województw: wielkopolskiego,...


czytaj dalej

CUK Ubezpieczenia: Laur za obsługę klienta

Multiagencja CUK Ubezpieczenia otrzymała tytuł Firmy Przyjaznej Klientowi, przyznawany za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obsługi i zadowolenia...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy