Chiny: Łączenie starego z nowym
piątek, 12 stycznia 2018 09:41

Ubezpieczycielom może brakować rozgłosu i prestiżu, jakimi cieszą się firmy technologiczne, ale akcje jednej chińskiej firmy ubezpieczeniowej dotrzymują kroku najambitniejszym bojownikom rewolucji cyfrowej.

Sukces Ping An Insurance pokazuje, że granice między biznesami „nowej” i „starej” ekonomii pękają, zmuszając inwestorów i strategów do zrewidowania klasyfikacji i odpowiedniego wartościowania – stwierdza agencja Bloomberg. Chiny przodują w takim łączeniu branż, dzięki wywieraniu nacisku na firmy, by przesuwały się w górę łańcucha wartości, i podejściu do regulacji, dającemu firmom większą swobodę we wprowadzaniu innowacyjnych produktów i usług.

Świat za bardzo przywykł do kategoryzacji na „nowe” i „stare” – zauważa Joshua Crabb kierujący działem akcji azjatyckich w Old Mutual Global Investors w Hongkongu. – Fenomenalny wynik Ping An odzwierciedla jego wykształcenie się jako kombinacji nudnego, starego ubezpieczyciela na życie i wiodącej firmy internetowej.

Kapitalizacja giełdowa ubezpieczyciela sięgnęła w 2017 r. 101 mld dol. Osiągnięcie to Crabb przypisuje inwestycjom w usługi online przy założeniu rosnącego popytu na ubezpieczenia w miarę poszerzania się chińskiej klasy średniej.

Podobna dynamika daje się zaobserwować w wielu branżach, gdzie zastosowanie technologii cyfrowej, takiej jak internet rzeczy, zmienia cały układ sił. – W Chinach znaleźliśmy wiele przypadków świadczących o tym, że stara czy tradycyjna ekonomia zaczyna przyjmować nową technologię, aby dokonać swojego przedefiniowania – mówi Xia Le, ekonomista Banco Bilbao Vizcaya Argentaria SA w Hongkongu. – Natura aktualnego postępu technologicznego jest taka, że nie prowadzi do powstawania nowych branż, a raczej znajduje zastosowanie w branżach tradycyjnych.

Chińskie władze rozważnie pozwoliły nowym formom eksperymentować i prosperować na nieco niezdefiniowanych obszarach. W świecie finansów, gdy start-upy wtargnęły w tradycyjną dziedzinę kredytów i oszczędzania, banki odpowiedziały eksplorowaniem nowych technologii, przenoszeniem biznesu online i komunikacją z klientami za pomocą smartfonów.

Wobec stawianych przez rządzącą partię komunistyczną celów zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska, przyciągania zamówień na produkcję towarów wyższej wartości oraz stosowania automatyzacji i big data, Chiny przodują w przełamywaniu granic między starymi i nowymi sektorami gospodarki. Wielkość populacji i mniej ograniczeń ze względu na ochronę prywatności dają też Chinom przewagę pod względem rozwoju zastosowań sztucznej inteligencji.

Inwestorzy mogą chybić, jeśli będą brać pod uwagę tylko wiodące firmy technologiczne i przeoczą fakt, że firmy zaliczane do starej ekonomii ewoluują – ostrzega David Gaud z Pictet Wealth Management, dyrektor inwestycyjny na Azję.
AC

 

Aviva: Iwona Czech odpowiada za marketing

Od lipca Iwona Czech kieruje Działem Komunikacji i Zarządzania Marką w grupie Aviva. Zastąpiła Dariusza Maciołka, który zakończył pracę dla...


czytaj dalej

Equinum Broker: Tomasz Kutyba nowym wiceprezesem

Z dniem 30 czerwca funkcję wiceprezesa firmy brokerskiej Equinum Broker objął Tomasz Kutyba. Zmiana w zarządzie związana jest z realizacją nowej...


czytaj dalej

Charted Insurance: Nierówność zarobków mężczyzn i kobiet

Charted Insurance Institute zanalizował dane na temat zarobków opublikowane przez 192 ubezpieczycieli, pośredników, dostawców usług, doradców...


czytaj dalej

MetLife: Lucep zwycięzcą konkursu collab 3.0 EMEA

MetLife ogłosił wyniki konkursu collab 3.0 EMEA, w którym insurtechy rywalizowały o kontrakt o wartości 100 tys. dolarów na zrealizowanie...


czytaj dalej

Grupa Europa: Ochrona telefonu za pośrednictwem Simapki

Grupa Europa rozpoczęła współpracę z firmą Team4U – właścicielem aplikacji mobilnej Simapka, za pośrednictwem której zaoferuje ubezpieczenie...


czytaj dalej

Link4: Pół miliona zł premii na liczniku Kasa Wraca

Telematyczni kierowcy ubezpieczeni w Link4 wygenerowali już ponad pół miliona zł premii w programie Kasa Wraca. Rekordzista obniżył cenę polisy...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook