mfind.pl: Co przyniesie ustawa dystrybucyjna?
środa, 13 września 2017 08:44

Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń przyczyni się do większej profesjonalizacji rynku ubezpieczeniowego w Polsce – wskazuje mfind.pl.

Projekt ustawy wynika z przyjętej w styczniu 2016 r. unijnej dyrektywy 2016/97 (tzw. dyrektywa IDD) w sprawie dystrybucji ubezpieczeń i ma dostosować polskie prawo do przepisów obowiązujących na terenie państw wspólnoty. Głównym celem ustawy wprowadzającej do polskiego porządku prawnego przepisy unijnej dyrektywy 2016/97 (tzw. dyrektywa IDD) w sprawie dystrybucji ubezpieczeń jest zwiększenie ochrony klientów zawierających umowy ubezpieczenia poprzez zaostrzenie wymogów stawianych dystrybutorom. Akt przewiduje m.in., że zanim np. agent przedstawi klientowi konkretną ofertę, w pierwszej kolejności będzie zobowiązany do przeprowadzenia dokładnej analizy jego indywidualnych potrzeb. Na jej podstawie będzie musiał przedstawić klientowi te produkty, które są najlepiej dopasowane do jego wymogów nawet wtedy, gdy sprzedaż innych byłaby z punktu widzenia pośrednika bardziej opłacalna.

Ponadto, każdy klient otrzyma od dystrybutora ubezpieczenia „Dokument zawierający informacje o umowie ubezpieczenia”, gdzie znajdować się będą dane dotyczące zakresu polisy, wyłączenia odpowiedzialności oraz możliwości rozwiązania umowy. Pośrednicy będą także zobowiązani do poinformowania klientów o tym, czy za swoją pracę otrzymują stałe wynagrodzenie czy też prowizję. – Dzięki tym zmianom klienci otrzymają gwarancję, że zakupiona polisa jest dokładną odpowiedzią na ich potrzeby. Nowe przepisy zapobiegną także tzw. misselingowi – wyjaśnia Bartosz Salwiński, współzałożyciel mfind.pl.

Dodatkowo, na dystrybutorów zostanie nałożony obowiązek ukończenia specjalnego, 15-godzinnego szkolenia wzbogacającego wiedzę z zakresu ubezpieczeń. Ustawa wprowadza także standard reputacji – sprzedażą ubezpieczeń nie będą mogły zajmować się osoby obciążone wpisem w rejestrze karnym z powodu popełnienia poważnych przestępstw przeciwko mieniu.

- Ustawa z pewnością przyczyni się do większej profesjonalizacji całego rynku. Dla osób, które traktują sprzedaż polis ubezpieczeniowych jako pracę dorywczą i nie podnoszą swoich kwalifikacji, po prostu zabraknie miejsca. Na rynku pozostaną tylko te podmioty, które dostosują się do zmian lub już to zrobiły – podsumowuje Bartosz Salwiński.
(AM, źródło: mfind.pl)

 

Votum: Agnieszka Czaplińska nowym wiceprezesem zarządu

9 lutego Elżbieta Kupiec złożyła rezygnację z funkcji członka zarządu Votum, ze skutkiem na ten sam dzień. Przyczyny rezygnacji nie są znane. Rada...


czytaj dalej

Aegon TUnŻ: Andrzej Szufa członkiem zarządu ds. ryzyka

Akcjonariusz Aegon TUnŻ powołał Andrzeja Szufę do pełnienia funkcji członka zarządu spółki odpowiedzialnego za zarządzanie ryzykiem.

Andrzej Szufa...


czytaj dalej

AXA Partners: Hybrydowy asystent osobisty

Podczas Consumer Electronics Show w Las Vegas, największych na świecie targów innowacji technologicznych, AXA Partners, globalny zespół AXA...


czytaj dalej

Liberty Specialty Markets rozwija ochronę budów i dzieł sztuki

Liberty Specialty Markets, część Liberty Mutual Insurance, zamierza poszerzyć zakres linii produktowych obsługiwanych we Francji i zwiększyć...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Zakłady komentują zmiany terminów IDD

14 lutego Rada UE podjęła decyzję o przesunięciu terminu transpozycji i stosowania przepisów dyrektywy 2016/97 o dystrybucji ubezpieczeń (IDD)...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Więcej czasu na przygotowania

Siedem i pół miesiąca – tyle czasu otrzymała dodatkowo polska branża ubezpieczeniowa na adaptację do nowych wymogów w zakresie dystrybucji...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy