Czy telematyka musi kosztować majątek?
wtorek, 22 sierpnia 2017 08:25

Rozmowa z Cezarym Świerszczem i Piotrem Kujawą z Bacca

Aleksandra E. Wysocka: – Firma Bacca kojarzy się z rozkładaniem składek ubezpieczeniowych na raty. Skąd nagle w ofercie telematyka?
Cezary Świerszcz:
– Sześć lat temu postawiliśmy sobie za cel stworzenie rozwiązań dla całego rynku, aby z nami było po prostu łatwiej: towarzystwu i agentowi łatwiej sprzedać ubezpieczenie, a klientowi łatwiej je kupić na korzystnych warunkach. Dlatego wdrożyliśmy wygodny dla wszystkich zainteresowanych stron system ratalnego finansowania ubezpieczeń (jeden obecny rynkowo pod marką smart11 oraz drugi zintegrowany z produktami ubezpieczycieli), dzięki któremu klient decyduje się zazwyczaj na szerszy zakres ochrony. Telematykę również postrzegamy jako kolejny naturalny krok w kierunku coraz większego komfortu korzystania z ubezpieczenia. To po prostu inny sposób rozliczania i płacenia za ochronę.

Piotr Kujawa: – Osoby, które od wielu lat jeżdżą bezszkodowo, zastanawiają się nie od dziś, dlaczego właściwie mają dopłacać za tych, co jeżdżą znacznie mniej ostrożnie niż oni. Telematyka pozwala na sprawiedliwsze dopasowanie taryfy do tego, jak faktycznie kierowca porusza się po drodze i jakie ryzyko stwarza. Jeździsz dobrze – płacisz mniej.

A jeździsz źle, to płacisz więcej.
C.Ś.: – Telematyka motywuje do tego, żeby jednak jeździć lepiej, ostrożniej. Zespół naszych programistów stworzył zaawansowany system oparty na algorytmie, który mierzy szereg parametrów. Nie tylko samą prędkość, ale również przyśpieszenie, hamowanie, wchodzenie w zakręty, a nawet takie czynniki, jak natężenie ruchu, pora dnia czy pogoda.
P.K.: – To samo zachowanie może być ryzykowne w nocy w czasie deszczu, ale akceptowalne w środku słonecznego dnia.
C.Ś.: – Ważnym elementem naszego rozwiązania jest jego element edukacyjny. Zależało nam na tym, żeby kierowca dostawał od systemu konkretne i łatwe do wprowadzenia sugestie, jak poprawić swój styl jazdy.
P.K.: – Dodatkowo, towarzystwo ubezpieczeniowe, które zintegruje swój system z naszą aplikacją, może naliczać swoim klientom zniżki za dobry styl jazdy w cyklu miesięcznym. W końcu specjalizujemy się w rozliczeniach ratalnych!
C.Ś.: – Realna nagroda już w pierwszych miesiącach korzystania z aplikacji jest naszym zdaniem bardziej motywująca niż potencjalna zniżka w przyszłym roku. Kierowcy wolą być nagradzani od razu i nasz system to umożliwia.

Czy żeby skorzystać z tego narzędzia, potrzebna jest instalacja jakiegoś dodatkowego urządzenia w samochodzie?
C.Ś.: – Wystarczy smartfon z systemem Android lub iOS. Aplikacja jest darmowa dla każdego kierowcy. Będzie można ją ściągnąć ze sklepów mobilnych już we wrześniu. Dodatkowo użytkownik może analizować swoje dane dotyczące stylu jazdy na portalu dedykowanym aplikacji.

Rozwiązanie jest dostępne tylko z logo Bacca?
C.Ś.: – Przygotowaliśmy nasz system i aplikację w taki sposób, że zarówno od strony wizualnej (logotyp i kolorystyka), jak i od strony algorytmów ubezpieczyciel lub pośrednik może otrzymać praktycznie z dnia na dzień aplikację dostosowaną do swoich potrzeb. Oczywiście system nie musi być modyfikowany, ponieważ wyjściowy algorytm został opracowany na podstawie globalnych doświadczeń telematycznych naszego zespołu.
Wdrożenie trwa w najdłuższym wariancie kilka tygodni. Wiele firm ubezpieczeniowych w Polsce jest zainteresowanych telematyką, ale boi się dużych kosztów infrastruktury, oprogramowania, systemu przetwarzającego dane, projektu aplikacji. Dzięki nam te wszystkie koszty można znacząco ograniczyć, a rozwiązanie będzie gotowe do uruchomienia nie za rok, ale za miesiąc.

A co na to agenci?
C.Ś.: – Z agentami jesteśmy w stałym kontakcie i wiemy, że do tej pory nie mieli okazji zapoznać się praktycznie z technologią telematyczną i sprawdzić, jak działa ocena stylu jazdy i kompleksowy system telematyczny.
P.K.: – Dlatego udostępnimy agentom naszą aplikację, żeby mogli ją wypróbować i sami ocenić, jak się z nią jeździ i jak to wpływa na styl jazdy. Zaprosimy agentów do zapoznania się z naszym rozwiązaniem. W końcu telematyka ma być narzędziem, które pozwoli ich jeżdżącym bezpiecznie klientom zapłacić mniej za ubezpieczenie.

Dużo się ostatnio mówi o ochronie danych osobowych. Jak to wygląda w przypadku danych dotyczących stylu jazdy?
C.Ś.: – Dane dotyczące geolokalizacji podlegają takiej samej ochronie, jak inne rodzaje danych osobowych. Ich właścicielem jest ten, kto je wygenerował i musi świadomie wyrazić zgodę na ich przetwarzanie, a także wiedzieć, kto będzie je przetwarzał i w jakim celu. Musi mieć również możliwość dostępu do tych danych i ich usunięcia. Zadbaliśmy o wszystkie te elementy ze szczególną starannością, dbając również o zabezpieczenie tych wrażliwych danych. Zachęcam do lektury zaleceń GIODO w tym zakresie, myślę, że bardzo przejrzyście są tam sformułowane rekomendacje.

A co z „przestępczością telematyczną”, taką jak przejmowanie profili jazdy lub tworzenie profili fikcyjnych w celu uzyskania zniżek?
C.Ś.: – Na naszym rynku jeszcze zdecydowanie za wcześnie, by mówić o zjawisku fraudów powiązanych z telematyką. Co nie znaczy, że nic takiego nie powstanie. Nasze rozwiązania analityczne będą pomagały w wykrywaniu niestandardowych sytuacji. Paradoksalnie, ich wykrycie może być łatwiejsze niż wykrywanie oszustw ubezpieczeniowych w standardowych ubezpieczeniach.

Kiedy Wasze rozwiązanie trafi na rynek?
C.Ś.: – Wczesną jesienią. Już teraz zapraszamy do kontaktu towarzystwa, chętnie pokażemy, że na porządne rozwiązanie telematyczne nie trzeba wydawać kolosalnych pieniędzy, tylko całkiem rozsądne.

Jakie macie jeszcze plany w tym roku?
P.K.: – Jeszcze w tym roku uruchomimy platformę rozliczeń bezgotówkowych dla agentów i towarzystw ubezpieczeniowych. Nasze rozwiązanie to coś więcej niż wstawienie terminala płatniczego do agencji. W tym momencie terminale do płatności kartą są zbyt drogie, a sposoby rozliczania z towarzystwami bardzo kłopotliwe. Postanowiliśmy wyjść temu naprzeciw i stworzyć platformę bardzo prostych płatności, zarówno z punktu widzenia agenta, jak i ubezpieczyciela, która dodatkowo ułatwia raportowanie.

Dziękuję za rozmowę.
Aleksandra E. Wysocka

 

Pocztowe TUnŻ: Wojciech Kwiatkowski w zarządzie, Gabriel Głusek już nie

Rada nadzorcza Pocztowego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie podjęła uchwałę w sprawie powołania Wojciecha Kwiatkowskiego na członka zarządu...


czytaj dalej

Aviva: Andrzej Oślizło odchodzi

Z dniem 13 października Andrzej Oślizło, od 2015 roku wiceprezes Avivy ds. rozwoju biznesu, opuści grupę. Jego obowiązki przejmą pozostali...


czytaj dalej

Australia: Biznes ubezpieczeniowy banków na sprzedaż

Grupa AIA, gigant ubezpieczeniowy z siedzibą w Hongkongu, wyraził zainteresowanie zakupem biznesu ubezpieczeniowego należącego do Commonwealth...


czytaj dalej

UE: Trudniejsze zarządzanie ryzykiem kursowym

W wyniku nowych regulacji unijnych dotyczących wymiany walut trudniejsze i kosztowniejsze będzie zarządzanie ryzykiem kursowym, zwłaszcza dla...


czytaj dalej

PIU: Warsztaty z ubezpieczeń ochrony prawnej w Poznaniu

10 października w Poznaniu odbędą się warsztaty z ubezpieczeń ochrony prawnej, organizowane przez Polską Izbę Ubezpieczeń. Celem wydarzenia jest...


czytaj dalej

EFL: Aplikacja mobilna EFL Assistance już dostępna

Od września klienci Europejskiego Funduszu Leasingowego mogą korzystać z aplikacji EFL Assistance. Przy jej pomocy mogą wezwać assistance w...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy