Wirtualna rzeczywistość w służbie medycyny
czwartek, 10 sierpnia 2017 08:53

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość uznane zostały przez analityków Gartnera za jedne z najważniejszych trendów 2017 roku*. Znaczenie tych technologii rośnie z roku na rok, pojawiają się także kolejne zastosowania – zarówno w sektorze rozrywkowym, jak i w biznesie. Jednym z najciekawszych obszarów wykorzystania VR i AR jest rynek opieki zdrowotnej. Intel aktywnie angażuje się w rozwój rozwiązań wirtualnej rzeczywistości, podkreślając przy tym rolę, jaką nowoczesne technologie odgrywają w ochronie zdrowia i życia ludzi.   

Firma badawcza Grand View Research oszacowała wartość globalnego rynku rozwiązań VR i AR w medycynie na 568,7 milionów dolarów, określając roczny współczynnik wzrostu (CAGR) na 29,1%. Zgodnie z prognozą analityków, do 2025 roku rynek ten wart ma być ponad 5 miliardów dolarów**. Tak szybki wzrost tego sektora napędzany jest przez postępujący rozwój sprzętu i oprogramowania wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, a także implementację technologii w coraz to nowych obszarach medycyny. Spadające ceny zestawów VR sprawiają, że usprawnienia te dostępne są już nie tylko dla wyspecjalizowanych ośrodków badawczych. Już dziś aplikacje VR i VR wykorzystywane są w chirurgii, diagnostyce, psychoterapii oraz leczeniu bólu, także w polskich instytucjach ochrony zdrowia.

Wirtualny skalpel

Gogle VR, takie jak Oculus Rift czy HTC Vive, znacząco ułatwiają pracę neurochirurgom, pomagają także w edukacji przyszłych lekarzy chirurgów różnych specjalizacji. Ci pierwsi przy pomocy zestawu VR oglądać mogą trójwymiarowy obraz mózgu i dzięki temu precyzyjnie lokalizować guzy, a także poznać strukturę mózgu i zaplanować operację tak, aby była jak najbezpieczniejsza dla chorego. Studenci chirurgii, zanim przystąpią do pierwszej operacji, trenują w bezpiecznym, wirtualnym świecie, oglądając przebieg zabiegu w goglach. Mogą także poznawać anatomię człowieka dzięki aplikacjom VR i AR pokazującym trójwymiarowe modele wszystkich kości i narządów.

Wirtualna rzeczywistość, realny lęk

Wirtualna rzeczywistość sprawdza się także w psychoterapii. Doskonale nadaje się do walki z zaburzeniami lękowymi. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest tu terapia przez ekspozycję – pacjent poddawany jest działaniu bodźca, który wywołuje lęk, ale wszystko odbywa się w ściśle kontrolowanych warunkach, które dają poczucie bezpieczeństwa. Wirtualna rzeczywistość pozwala skonfrontować się z lękiem przed otwartą przestrzenią, zamknięciem czy lataniem. Człowiek może stawić czoła trudnej dla niego sytuacji, jednocześnie zdając sobie sprawę, że nie uczestniczy w niej naprawdę. W badaniach, w których leczono lęk wysokości, poprawę udawało się zauważyć u 90 proc. pacjentów.

Wirtualny świat pomaga pokonać ból

Doświadczanie świata wirtualnego okazuje się skutecznym sposobem leczenia bólu. Pacjent, który zakłada gogle i zanurza się w wirtualnym doświadczeniu, nie skupia uwagi na bólu, lecz na eksplorowaniu wirtualnego świata. Taki sposób na odciąganie uwagi od bodźców bólowych szczególnie sprawdza się w walce z ostrym bólem towarzyszącym zabiegom, zmianie opatrunków czy rekonwalescencji po operacji. W Polsce badaniami nad tym zagadnieniem zajmują się między innymi specjaliści z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego – dr Marcin Czub i dr Joanna Piskorz, których rozwiązania wykorzystywane są już we wrocławskich klinikach. Naukowcy pracują także nad wykorzystaniem gogli VR w leczeniu chronicznego bólu u przewlekle chorych pacjentów.

- Wirtualna czy rozszerzona rzeczywistość powszechnie kojarzone są z rozrywką, z grami komputerowymi. Jednak potencjalne zastosowania tych nowych technologii są nieograniczone – poza rozrywką obejmują wykorzystanie w różnych gałęziach biznesu, nauce i medycynie. Już dzisiaj przykłady zastosowania aplikacji VR w medycynie zapierają dech w piersiach, a nie mam wątpliwości, że segment ten będzie się bardzo szybko rozwijał – wyjaśnia Krzysztof Jonak, szef Intela w Polsce.

Diagnostyka chorób neurologicznych i psychiatrycznych, rehabilitacja po udarach, zaawansowane badania nad mózgiem człowieka i wiele innych obszarów medycyny skorzysta na wprowadzeniu rozwiązań wirtualnej rzeczywistości. Coraz większe zainteresowanie lekarzy, badaczy i samych pacjentów tymi technologami z pewnością spowoduje pojawienie się nowych obszarów ich zastosowania.

***

*Gartner’s Top 10 Strategic Technology Trends for 2017
**Grand View Research: Healthcare Augmented & Virtual Reality Market Worth $5.1 Billion By 2025
(AW, źródło: pressoffice.pl)

 

GrECo JLT Services: Marek Mozer dyrektorem operacyjnym

Od września Marek Mozer pełni funkcję dyrektora operacyjnego GrECo JLT Services. Do jego kompetencji należy nadzór nad obszarem współpracy z...


czytaj dalej

Euler Hermes: Krzysztof Rzepka szefem działów odszkodowań i windykacji

Krzysztof Rzepka został powołany na dyrektora zarządzającego Biurem Windykacji i Likwidacji Szkód Euler Hermes. Na tym stanowisku będzie...


czytaj dalej

Aon: Badanie EMEA Cyber Risk Transfer Report 2017

Organizacje dostrzegają rosnącą wartość technologii i danych w stosunku do wartości aktywów materialnych, ale jednocześnie wydają czterokrotnie...


czytaj dalej

AXA: Chętni na zarządzanie aktywami odprawieni

AXA zgłosiło się wielu graczy zainteresowanych jej spółką zarządzania aktywami, jednak okazuje się, że dla ubezpieczyciela nadal ma ona znaczenie...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Jak przekonać klientów

Car sharing nie jest nową usługą (jej początków należy szukać przed niemal półwieczem), ale dopiero od kilku lat znajduje się w fazie dynamicznego...


czytaj dalej

Link4: Czujnik dymu do polisy mieszkaniowej

W ramach specjalnej oferty ubezpieczenia Dom Link4 przekaże czujnik dymu Orno or-dc-609. Otrzyma go każdy nowy klient, który nabędzie polisę ze...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy