Reklama

Rynek ubezpieczeń: Dobre perspektywy segmentu direct
piątek, 01 marca 2013 09:32

Rynek ubezpieczeń direct w Polsce systematycznie rośnie. Jego wartość w 2012 roku w porównaniu z rokiem ubiegłym była wyższa o 10%. Polacy na zakup polis w systemie bezpośrednim wydali o ponad 101 milionów złotych więcej. Coraz częściej kupowane w ten sposób są także ubezpieczenia na życie. - To dopiero początek nadchodzących zmian w tym sektorze – mówi Bruce Howard, prezes 4Life Direct i zapowiada wzrost sprzedaży ubezpieczeń na życie w systemie direct.

Zmiany zachowań konsumenckich, obecność Internetu w każdej dziedzinie naszego życia oraz poszukiwanie nieskomplikowanych i wygodnych w zakupie ubezpieczeń to główne czynniki rozwoju sprzedaży ubezpieczeń na życie direct na całym świecie. W USA, Republice Południowej Afryki i Australii stanowi ona jeden z kluczowych sektorów rynku, który rozwija się od ponad 20 lat. Ten trend jest również coraz bardziej widoczny w Europie. Jesteśmy przekonani, że w Polsce także nastąpi dynamiczny rozwój tego segmentu rynku – mówi założyciel i obecny prezes 4Life Direct.

Według autorów raportu Mount Onyx („Online Insurance Trends 2012”), sprzedaż ubezpieczeń online oraz z wykorzystaniem kanałów bezpośrednich stanowi obecnie i nadal będzie stanowić najszybciej rozwijający się model biznesowy w Europie, który generuje w segmencie majątkowym i życiowym ok. 80 mld euro składek przypisanych brutto rocznie. Trend wzrostowy widoczny jest zwłaszcza w krajach Europy Wschodniej – średnioroczny wzrost w kanałach sprzedaży bezpośredniej wyniósł 40% (CAGR za lata 2000-2010) w tym regionie. Zgodnie z raportem „European Insurance – Key Facts”, przygotowanym przez Insurance Europe, sprzedaż direct ubezpieczeń na życie w 2009 r. osiągnęła poziom ponad 20% łącznej kwoty nowych składek w pięciu krajach: Irlandii (42%), Chorwacji (39%), Słowacji (36%), Polsce (33%) i Holandii (29%).

Podczas gdy sprzedaż online pozostaje wiodącym kanałem dystrybucji ubezpieczeń komunikacyjnych, globalne badania rynku oraz opinii konsumentów przeprowadzone przez firmy takie jak Ernst &Young („Global Consumer Insurance Survey 2012”) czy Deloittte („2012 Global Insurance Outlook”) potwierdzają, że konsumenci przy zakupie ubezpieczeń na życie nadal w dużym stopniu potrzebują interakcji z pośrednikami oraz ich eksperckiej porady, co tłumaczy rozwój branży call center. Według badania E&Y, Europejczycy wydają się być ogólnie zadowoleni i przekonani co do usług świadczonych przez ubezpieczycieli, jednak 27% z nich zanim podejmie decyzję o zakupie ubezpieczenia, przeprowadza gruntowne badanie online. Zgodnie z tendencją globalną, europejscy konsumenci czują potrzebę kontaktu z agentem, aby podjąć decyzję w zakresie ubezpieczenia na życie (51%), co pokazuje przewagę dystrybucji telefonicznej nad sprzedażą online.

W opinii Bruce’a Howarda, telefoniczna sprzedaż ubezpieczeń na życie ma więc ogromny potencjał rozwoju.

Udział sprzedaży ubezpieczeń na życie direct jest jeszcze relatywnie niski – agenci ubezpieczeniowi nadal siadają z potencjalnymi nabywcami przy przysłowiowym kuchennym stole. My natomiast uważamy, że współcześni klienci, przyzwyczajeni do szerokiej gamy możliwości i natychmiastowego dostępu do informacji, oczekują dziś bardziej zróżnicowanej strategii sprzedaży, pozwalającej im nabywać produkty w sposób, który będzie współgrać z ich stylem życia. – podkreśla Howard. Jego zdaniem, rosnąca popularność ubezpieczeń direct wynika również z coraz lepszej obsługi klientów w kanałach sprzedaży direct. W ocenie szefa 4Life Direct, sprzedaż ubezpieczeń na życie direct wymaga od ubezpieczycieli opracowania nieskomplikowanych produktów, co jest zgodne z oczekiwaniami klientów. Jego zdaniem sprzedaż ubezpieczeń na życie poprzez call center umożliwia również monitorowanie prawidłowego poziomu jakości obsługi klienta.

Z doświadczenia Howarda wynika, że istnieje wiele czynników, które przyczyniają się do wzrostu popularności sprzedaży ubezpieczeń na życie direct na całym świecie, są to m.in.

  • Zmiany zachowań konsumenckich – konsumenci czują, że wiedzą i mogą więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Dzieje się tak dzięki łatwemu dostępowi do informacji o produkcie i ocenom online. Wzrasta popularność korzystania z Internetu i zakupów online, podczas gdy potrzeba spotkania twarzą w twarz nie jest już tak istotna jak w przeszłości.
  • Potrzeba prostoty i wygody – konsumenci oczekują, aby zarówno produkty i proces dokonywania zakupu, były wygodne oraz proste i przejrzyste tak aby wiedzieli, co kupują.

Zdaniem Bruce’a Howarda, udział sprzedaż ubezpieczeń na życie direct może różnić się w zależności od regionu, jednak nie ma wątpliwości, że zmiany zachowań konsumenckich, w połączeniu z zapotrzebowaniem na proste, przystępne cenowo produkty będą stymulować rozwój tego segmentu rynku.

Perspektywa globalna w branży direct na 2013 r.

Eksperci światowi oceniający globalną perspektywę rozwoju branży ubezpieczeniowej na rok 2013 wydają się być zgodni co do dwóch kwestii. Po pierwsze, rynek może ponownie doświadczyć zawirowań koniunkturalnych i niepewności gospodarczej. Po drugie, wartość rynkowa zawieranych ubezpieczeń majątkowych i wypadkowych, ubezpieczeń na życie oraz oszczędnościowych będzie wyższa pod koniec 2013 r. niż jest obecnie.

Wszystko wskazuje na to, że zarówno amerykańscy jak i europejscy ubezpieczyciele będą musieli zmierzyć się z presją demograficzną, makroekonomiczną i regulacyjną i dostosować do nich swoje strategie, produkty oraz usługi. W opinii specjalistów pojawią się nowe istotne możliwości rozwoju dla ubezpieczycieli z rejonu Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Łacińskiej. Natomiast spadek oszczędności gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych nadal będzie przedmiotem niepokoju, a niskie stopy procentowe oraz słabe współczynniki zwrotu z inwestycji pozostaną problemem wymagającym trudnych decyzji w zakresie strategii cenowych i operacyjnych.

Szanse na rozwój i powiększanie przychodów będą wynikały głównie z udoskonalania istniejących i wprowadzenia na rynek nowych produktów, weryfikacji systemów dystrybucji i strategii marketingowych jak również z nowego podejścia do kwestii satysfakcji klientów firm ubezpieczeniowych. Według autorów raportu poświęconego prognozom sytuacji w branży ubezpieczeniowej na 2013 rok (Raport „2013 Global insurance outlook”, Ernst&Young), jasnym punktem na mapie będą nowe rozwiązania technologiczne, które pozwolą ubezpieczycielom poprawić swoją efektywność operacyjną. Spodziewać można się również wzmożonych inwestycji w narzędzia analityczne, które mają im ułatwić rozwijanie biznesu i poszerzanie kanałów dystrybucji.
AM, news@gu.com.pl
(źródło: 4Life Direct)

 

Personalia: Krzysztof Kudelski dołączył do Grupy MAK

Do zespołu MAK Investments (Grupa MAK) dołączył były prezes Warty Krzysztof Kudelski, który w strukturach brokera będzie odpowiedzialny za obszary...


czytaj dalej

UNIQA Polska: Jakub Machnik wiceprezesem ds. finansów i ryzyka

Rada nadzorcza zdecydowała o powierzeniu Jakubowi Machnikowi funkcji wiceprezesa zarządu spółek UNIQA Polska. Od 1 grudnia odpowiada on już nie...


czytaj dalej

AXA: Zakup XL się opłacił

AXA spodziewa się poprawy rentowności w następnych dwóch latach, dzięki biznesowi w USA pozyskanemu wraz z zakupem XL (za 15 mld dol.), i zamierza...


czytaj dalej

XL: Kolejny ubezpieczyciel chroni klimat

AXA, największy ubezpieczyciel francuski i drugi co do wielkości europejski (po Allianz), rozszerzył swoją politykę wobec zmian klimatycznych na...


czytaj dalej

TUW „TUW”: Wsparcie „Mikołajek z Fantazją”

Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” już po raz drugi dołączyło do grona sponsorów Gali „Mikołajki z Fantazją”.

Organizatorem przedsięwzięcia...


czytaj dalej

Rynek ubezpieczeń: Polisy na życie mają zabezpieczyć najbliższych

Coraz więcej Polaków sięga po ubezpieczenia na życie. Głównym motywem skłaniającym ich do tego kroku jest chęć zabezpieczenia najbliższych na...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook