KRBRD: Czym różni się styl jazdy kobiet i mężczyzn?
wtorek, 26 lipca 2011 13:41

Kobiety w roli kierowcy wykazują więcej cierpliwości na drodze, mniej się spieszą i zdecydowanie rzadziej niż mężczyźni łamią przepisy ruchu drogowego. Panowie natomiast częściej decydują się na wyprzedzanie innych pojazdów, czują się też za kierownicą zdecydowanie pewniej niż kobiety. Mimo różnic w stylach jazdy obie płcie łączy wspólna cecha: akceptacja dla przekraczania prędkości.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS Pentor dla Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ramach kampanii społecznej „Prędkość zabija. Włącz myślenie”, mężczyźni lubią myśleć o swoim stylu jazdy jak o zdecydowanym i dynamicznym. Umiejętności kobiet oceniają gorzej. Policyjne statystyki nie pozostawiają jednak złudzeń. Według danych policji, ponad 77% wszystkich wypadków drogowych w 2010 roku zostało spowodowanych przez mężczyzn, którzy doprowadzili do 89% wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Dlaczego zatem mężczyźni tak negatywnie oceniają umiejętności kobiet za kierownicą, a siebie postrzegają jako znakomitych kierowców?

Badania TNS Pentor potwierdziły, że szybka jazda jest domeną mężczyzn. Co trzeci kierujący przyznał, że szybko jeździ i nie boi się prędkości, która wzbudza w nim miłe odczucia. U mężczyzn szybka jazda częściej niż u kobiet wywołuje pozytywne skojarzenia. Taką postawę wykazuje zaledwie co dziesiąta kobieta.

Mężczyźni przyznają również, że w ciągu ostatnich trzech lat byli częściej zatrzymywani przez policję niż przedstawicielki płci pięknej. Prawie co trzeci mężczyzna (i zaledwie co dziesiąta kobieta) deklaruje, że w ciągu ostatnich trzech lat został zatrzymany z powodu przekroczenia prędkości. Ponadto, panie przyznają, że podczas zatrzymania za przekroczenie prędkości na liczniku miały 30km/h więcej od dozwolonej prędkości. Natomiast co trzeci kierowca płci męskiej przekroczył dozwoloną prędkość nawet o 30-50 km/h.

- Różnice w stylach jazdy kobiet i mężczyzn są widoczne również w sposobie postrzegania prędkości. W przypadku kobiet prędkość wywołuje negatywne skojarzenia: stres, szybkie bicie serca, adrenalinę. Jeżeli szybka jazda może powodować pozytywne stany u płci pięknej, to tylko w kontekście swobody, niezależności i wolności. Co ciekawe, blisko 60% przebadanych mężczyzn nigdy nie odczuwa stresu, gdy siada za „kółkiem”. Tymczasem tylko 35% kobiet przyznaje, że jazda samochodem nie wywołuje u nich poczucia psychicznego dyskomfortu. – mówi Andrzej Markowski, psycholog transportu

Zarówno kobiety jak i mężczyźni widzą styl swojej jazdy w lepszym świetle, niż robi to płeć przeciwna. Mężczyźni, co prawda, uważają, że kobiety jeżdżą bezpiecznie i ostrożnie (49%), ale z drugiej strony podkreślają (34%), że ich zdaniem znaczna część pań nie zna przepisów ruchu drogowego oraz wykonuje niedozwolone manewry (28%). Tylko 12% pań uważa, że mężczyźni jeżdżą bezpiecznie, a 8% - że jeżdżą ostrożnie i uważnie.

- Mimo widocznych różnic w stylu jazdy obu płci, kampania „Prędkość zabija. Włącz myślenie” jest skierowana do wszystkich użytkowników dróg. Chcemy pokazać, że przekraczanie prędkości jazdy, co dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn, niesie ze sobą tragiczne w skutkach konsekwencje. Kampania ma edukować kierowców, jakie mechanizmy determinują ich niewłaściwe zachowania na drodze, a w dłuższym okresie ma wpływać na zmianę ich postaw wobec prędkości – mówi Katarzyna Turska z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
(AM, źródło: KRBRD)

 

AXA: Artur Maliszewski zatwierdzony na stanowisku prezesa

21 listopada na trzysta siedemdziesiątym piątym posiedzeniu Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Artura...


czytaj dalej

InterRisk: Piotr Karda opuszcza zarząd spółki

W wyniku obustronnego porozumienia w grudniu Piotr Karda przestanie pełnić funkcję członka zarządu InterRisk. Od  16 listopada do czasu...


czytaj dalej

Euler Hermes: Turcja – silny wzrost gospodarczy w 2017 r.

Analitycy Euler Hermes oczekują, że tegoroczny wzrost PKB w Turcji podskoczy do 5,2% dzięki wysokim wydatkom publicznym i inwestycjom oraz odbiciu...
czytaj dalej

Wellmo: Cyfrowe usługi zdrowotne

Fińska mobilna platforma opieki zdrowotnej Wellmo zapowiedziała, że pomoże niemieckiemu dostawcy usług telemedycznych Sanvartis w opracowaniu dla...
czytaj dalej

UKNF: Propozycje Forum Zadośćuczynień

Tabela wartości zadośćuczynień dla poszczególnych uprawnionych i ustawowe ograniczenie ich kręgu – to najważniejsze efekty prac nad uregulowaniem...


czytaj dalej

CUK Ubezpieczenia: „Tak” dla zniżek zależnych od punktów karnych

Z drugiej edycji badania „Polacy o ubezpieczeniach”, przeprowadzonego na zlecenie multiagencji CUK Ubezpieczenia wynika, że polscy kierowcy chcą...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy