Reklama

Rynek ubezpieczeniowy: niechlubny rekord skarg złożonych do Rzecznika Ubezpieczonych
poniedziałek, 27 sierpnia 2007 10:59
{mosimage}Do tej pory „Gazeta Ubezpieczeniowa” pisała ( nie ukrywając swojej dumy ) o rekordach, które niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe ustanowiły w pierwszym półroczu 2007 roku. Tym razem będzie również o rekordzie, ale mało chwalebnym.  W pierwszym półroczu tego roku liczba skarg na towarzystwa ubezpieczeniowe złożona do Rzecznika Ubezpieczonych osiągnęła nie notowany wcześniej poziom.

W pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku do Rzecznika Ubezpieczonych wpłynęło przeszło 3,3 tys. pisemnych skarg i niemal tysiąc zapytań drogą mailową. Zdecydowana większość problemów będących przedmiotem skarg dotyczy ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC -  głównie o zaniżanie przez ubezpieczycieli odszkodowań należnych z tytułu tych ubezpieczeń. Towarzystwa korygują kwoty odszkodowań w różny sposób: kwestionują przedstawione przez klientów faktury za naprawę samochodów ( najczęstszy argument: można było to zrobić w tańszym warsztacie ), nie chcą też pokryć w całości kosztów holowania, wynajmu samochodu zastępczego czy parkingów depozytowych, na które odholowywane są auta po wypadku, itd.

Stałą tendencją, obserwowaną od kilku lat jest wzrost liczby skarg w ubezpieczeniach na życie. Jak tłumaczy Aleksander Daszewski, radca prawny z Biura Rzecznika Ubezpieczonych, osoby, które wykupiły polisy 15 lat temu, dzisiaj zaczynają dostawać pierwsze wypłaty. I okazuje się, że są one dużo niższe, niż się spodziewali.

Wśród firm, na które firmy narzekano najczęściej liderem jest PZU. Na usprawiedliwienie narodowego ubezpieczyciela można powiedzieć, że to efekt ilości klientów oraz tego, że na największych najczęściej skarżą się klienci. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę liczbę skarg, które trafiły do Rzecznika, w stosunku do pozycji ubezpieczyciela na rynku, niekorzystnie wypadają: Compensa, Generali, HDI Asekuracja, MTU Moje, Uniqa, Warta oraz lider w sprzedaży polis przez internet i telefon Link4.

Damian Ziąber z Link4 mówi, że jego firma ma kilkaset tysięcy klientów i nie da się uniknąć pewnych nieporozumień. Ziąbem dodaje, że w przypadku Link4 prawie połowa pism to zapytania dotyczące przepisów prawnych, a nie skargi.

Zapytany o los skarg trafiających do Rzecznika Ubezpieczonych, Aleksander Daszewski zapewnia, że wszystkie skargi są analizowane i jeśli istnieje cień podejrzenia, że naruszono interes konsumenta, dochodzi do interwencji. Polega ona na zwróceniu się do ubezpieczyciela o szczegółowe wyjaśnienie sprawy i ewentualnie zmianę stanowiska. Rzecznik reaguje średnio w 75 proc. spraw. W niemal 40 proc. towarzystwa zmieniają stanowisko na korzyść klienta. Nie brakuje jednak przykładów, w których Rzecznik po otrzymaniu wyjaśnień od ubezpieczyciela staje po jego stronie.

Daszewski wyjaśnia, że jeśli po interwencji Rzecznika towarzystwo nadal pozostaje przy swoim stanowisku, pojawia się sugestia, gdy są ku temu podstawy prawne, by poszkodowany rozważył wniesienie sprawy do sądu.

( źródło: „Gazeta Wyborcza” z 27.08.2007 r. )

 

Generali Investments TFI: Grzegorz Piwowar nowym prezesem

Rada nadzorcza Generali Investments TFI powołała Grzegorza Piwowara na stanowisko prezesa zarządu. Objął on tę funkcję z dniem 16 września....


czytaj dalej

Grupa PZU: Arkadiusz Bruliński dołączył do biura komunikacji korporacyjnej

Zespół komunikacji Grupy PZU został wzmocniony przez Arkadiusza Brulińskiego. Od połowy września kieruje on zespołem PR i nowych mediów. Będzie...


czytaj dalej

Hyperion: Howden Broking Group i RKH Specialty połączą się w jeden podmiot

Hyperion połączy Howden Broking Group (HGB) i RKH Speciality (RKH) pod wspólną marką Howden. Brokerską grupą zarządzać będzie José Manuel...


czytaj dalej

Generali: Docenienie zaangażowania w zrównoważony rozwój

Generali zostało potwierdzone w indeksie Dow Jones Sustainability World Index (DJSI) drugi rok z rzędu. Ponadto po raz pierwszy firma została...


czytaj dalej

UFG: Nowy trend w wypłatach

W 2018 roku łączne wypłaty Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) za nieubezpieczonych i nieznanych sprawców wyniosły ponad 97 mln zł, o...


czytaj dalej

KNF: Jacek Jastrzębski o odpowiedzialności zakładów za oferowane „uefki”

16 września w siedzibie Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) odbyło się spotkanie przewodniczącego KNF, przedstawicieli Pionu Nadzoru...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Zamów newsletter
Facebook