Reklama

Wiele zadań do spełnienia
wtorek, 27 kwietnia 2004 02:56
Rozmowa z dr Andrzejem Fesnakiem, specjalistą w zakresie planowania finansowego, trenerem i prezesem firmy szkoleniowej F.T.S.

W krajach UE różnorodne produkty finansowe można nabywać także u profesjonalnego doradcy finansowego?
– Wiele produktów u jednego doradcy można było kupić jeszcze na wiele lat przed powstaniem rynku unijnego. Sam pracując w latach 80. w branży ubezpieczeniowej w ówczesnym Berlinie Zachodnim, miałem do dyspozycji grupę produktów życiowych i majątkowych, oc zawodowe, ubezpieczenie mieszkań, samochodów, ochronę prawną, ubezpieczenia zdrowotne, a także produkty inwestycyjne – zamknięte fundusze inwestycyjne oparte na nieruchomościach, produkty kas budowlanych, ubezpieczenia grupowe. Na tym polega sens zawodu doradcy finansowego, że u jednej osoby można nabyć poszukiwane produkty finansowe. Ale ważniejszym w tej sytuacji jest nie ten aspekt, że można nabyć, lecz ten, że można nabyć taki produkt, jakiego się potrzebuje. Doradca potrafi bowiem dobrać bardzo dobrze produkty i stworzyć taką konstelację, która doskonale rozwiązuje problem klienta.

Jaka jest podstawowa zaleta takiej formy obsługi klienta?
– Podstawowa zaleta polega na tym, że klient otrzymuje plan finansowy – spójny system. Plan finansowy jest produktem finalnym procesu planowania finansowego. Przez planowanie finansowe rozumie się przede wszystkim znalezienie najlepszych sposobów wykorzystania ogólnie dostępnych na rynku mechanizmów finansowych. Jego celem jest zabezpieczenie posiadanego majątku oraz zwiększenie osobistego bogactwa. Elementami planu finansowego jest budowanie kapitału na przyszłość, czy ochrona dochodu. Planuje się także zarządzanie kredytami oraz podatki. Zaplanować można również transfer kapitału i majątku poprzez pokolenia. Wykwalifikowany doradca finansowy ujmuje wszystkie takie elementy w plan finansowy i nadzoruje zarówno jego działania i wykonanie, a także zmiany rynkowe w trakcie trwania planu. Doradca finansowy ma więc wiele zadań do spełnienia, począwszy od uświadomienia klientowi jego własnych potrzeb finansowych, po przygotowanie konkretnych rozwiązań służących ich realizacji.

Czy w Polsce po naszym wejściu do UE mamy szansę na rozwój tego rodzaju usług?
– Generalnie tak, ale jest kilka problemów, które warto wymienić. W Polsce w przypadku finansów brakuje takiego „internisty finansowego”. Wiedza finansowa jest wycinkowa, a brak jest specjalisty, który znałby się w ogólnym zakresie na wszystkich zagadnieniach. Przeciętny obywatel korzysta z kredytów, potrzebuje ubezpieczeń, jakieś pieniądze chciałby ulokować. Być może zamierza zrealizować długoterminowy lub średnioterminowy cel finansowy, np. chce kupić dom, sfinansować studia dzieciom, zaplanować wesela, założyć firmę, czy wreszcie – co jest i tak koniecznością – zabezpieczyć swoje dochody na emeryturę, bo inaczej czeka go los zusowskiego krezusa za kilkaset złotych miesięcznie. Z powyższymi problemami obywatel zostaje sam. Potrzebuje usługi i pomocy wielu specjalistów, ale najczęściej brakuje mu takiego lekarza internisty, który jest w stanie rozpoznać ogólnie problem i ewentualnie skierować go dalej. Następny problem to utrudnienia prawne uniemożliwiające wykonywanie zawodu.

Kiedy możemy się spodziewać, że na rynku pojawią się specjaliści, którzy zajmą się kompleksową obsługą przeciętnego Polaka?
– Istnieje jeszcze kolejny problem – brak doradczej wiedzy finansowej wśród obecnych pośredników. Wiedza finansowa to najczęściej jedynie wiedza o tym, jak działają instrumenty finansowe sprzedawane przez pośrednika. Wiedza doradcza, to wiedza o tym, jak stworzyć z pozostałych dostępnych najlepszą konstelację – taką, aby w optymalny sposób uzyskać cel finansowy. Koncepcja doradztwa płynie z dość prostej przesłanki: instrumenty finansowe uzupełniają się i nie da się jednym rozwiązać wszystkich potrzeb klienta. Klientowi potrzebny jest dynamiczny układ różnych instrumentów finansowych, ponieważ tylko taka konstelacja realizuje potrzeby klienta. Jednym kontem bankowym nie rozwiąże się wszystkich potrzeb klienta, tak jak i jednym ubezpieczeniem nie ochroni się wszystkich ryzyk. Jednym instrumentem inwestycyjnym nie załatwi się problemu inwestowania i oszczędzania. Potrzebny jest system tych różnych instrumentów finansowych i doradca, który będzie umiał go skomponować. Bez konkretnej wiedzy finansowej trudno jest o właściwą poradę. Najczęściej w Polsce analizy finansowe dotyczące finansów osobistych proponowane są albo przez towarzystwa ubezpieczeniowe, albo przez firmy dystrybuujące produkty finansowe. Czas najwyższy, aby takie analizy zaczęli przygotować również profesjonalni doradcy finansowi.
 

Personalia: Xenia Kruszewska w Saltus Ubezpieczenia

Od stycznia Saltus Ubezpieczenia ma nowego dyrektora Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych. Została nim Xenia Kruszewska, uznana ekspertka w dziedzinie...


czytaj dalej

Ubezpieczenia Pocztowe: Nominacja Angeliki Hruban zatwierdzona przez KNF

15 stycznia Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie Angeliki Hruban na stanowisko członka zarządu Pocztowego...


czytaj dalej

WTW: Lider doradztwa i technologii w regionie EMEA

Willis Towers Watson ogłosił, że Colin Forrest obejmie funkcję regionalnego lidera na Europę, Bliski Wschód i Afrykę w dziale doradztwa...


czytaj dalej

Bank Światowy: Strach przed robotami bezpodstawny

Wzrost automatyzacji póki co ma pomijalny wpływ na miejsca pracy w skali globalnej, mimo powszechnych ponurych przewidywań, że ludzi zastąpią...


czytaj dalej

Andrea Simoncelli „Człowiekiem Roku Ubezpieczeń 2018”

Andrea Simoncelli, prezes zarządu spółek ubezpieczeniowych Generali w Polsce, został „Człowiekiem Roku Ubezpieczeń 2018”. To już siedemnasta osoba...


czytaj dalej

Allianz: Cyberzagrożenia i przerwy w działalności to wiodące ryzyka dla firm

Z ósmej edycji badania Barometr Ryzyk Allianz 2019* wynika, że scenariusze działania firm w związku z przerwami w działalności stają się coraz...


czytaj dalej

 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Gazeta

Prenumerata
E-wydanie

Firma

Redakcja
Reklama

Ogłoszenia

Podcast

Kursy on-line
Zamów newsletter
Facebook