Kara za brak OC nieunikniona i wyższa
środa, 13 listopada 2013 00:27

Rośnie poziom wykrywalności kierowców, którzy nie dopełnili obowiązku w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. A na dodatek od przyszłego roku wzrosną kary za brak takiej polisy – poinformował UFG.

Przez 9 miesięcy roku, opierając się jedynie na swojej bazie komunikacyjnych polis OC i AC (Ośrodek Informacji UFG), Fundusz wykrył prawie 5 tys. nieubezpieczonych kierowców. – Natomiast od policji najwięcej przypadków faktycznego braku ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów otrzymujemy z komend w województwach wielkopolskim i dolnośląskim – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes UFG. W rankingu tym brane są pod uwagę przypadki rzeczywistego ujawnienia braku OC (niewykupienie ubezpieczenia), a nie tylko nieposiadanie polisy w chwili kontroli drogowej*. Z kolei w liczbie wszystkich nadsyłanych do Funduszu zawiadomień o braku OC przodują komendy z województw mazowieckiego i śląskiego.

50 tys. nieubezpieczonych

W sumie przez 3 kwartały 2013 r. UFG otrzymał ponad 50 tys. zawiadomień o braku OC (przede wszystkim od policji – 27 tys., i od organów ds. rejestracji pojazdów – 7 tys.). Równolegle Fundusz wezwał do zapłaty kary za niedopełnienie obowiązku ubezpieczeniowego prawie 34 tys. właścicieli pojazdów (20 tys. w analogicznym okresie poprzedniego roku). Niemal trzy czwarte wezwań (70%) skierowano na podstawie zawiadomień od instytucji zewnętrznych, zaś reszta – z kontroli własnych Funduszu: informacje w bazie polis komunikacyjnych oraz m.in. nieubezpieczeni sprawcy wypadków.

Z danych UFG wynika ponadto, że średni okres windykacji kary sięga 3 lat. Przy braku dobrowolnej zapłaty jest ona ściągana przez urząd skarbowy, w trybie egzekucji administracyjnej. Na koniec września 2013 r. Fundusz prowadził ponad 91 tys. spraw o zapłatę kary za brak OC. UFG przypomina, że spowodowanie wypadku nieubezpieczonym pojazdem, oprócz kary, powoduje dalsze skutki finansowe dla jego właściciela. Zarówno on, jak i sprawca wypadku muszą zwrócić odszkodowanie, które Fundusz wypłaci ofiarom tego zdarzenia. Na koniec III kw. 2013 r. UFG prowadził łącznie 17,2 tys. postępowań o zwrot wypłaconych odszkodowań za wypadki spowodowane pojazdami bez OC (16,5 tys. rok wcześniej). Wartość prowadzonych postępowań windykacyjnych z tego tytułu przekracza 155 mln zł (ponad 10% r/r).

Wyższe stawki kar

Od 2014 r. wykrycie braku komunikacyjnej polisy OC będzie dla kierowcy jeszcze bardziej dotkliwe finansowo, gdyż ustalone przez zarząd UFG poziomy kar za niedopełnienie obowiązku ubezpieczeniowego na przyszły rok są średnio o 5% wyższe od tegorocznych.

Od początku 2014 r. posiadacze samochodów osobowych bez OC zapłacą 3,36 tys. zł kary (w 2013 r. było to 3,2 tys. zł). Z kolei dla ciężarówek, ciągników samochodowych i autobusów pełna kara to 5,04 tys. zł (4,8 tys. zł obecnie). Jeżeli właściciel pojazdu nie będzie miał ubezpieczenia tylko przez kilka dni – zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni – 20% (auta osobowe – wzrost z 640 zł do 670 zł, ciężarowe – z 960 zł do 1,01 tys. zł)., a do 14 dni – 50% kary podstawowej (osobowe – z 1,6 tys. zł do 1,68 tys. zł, ciężarowe – 2,4 tys. zł do 2,52 tys. zł).

W przypadku pozostałych pojazdów przyszłoroczne stawki będą kształtować się następująco: pełna kara za brak OC – 560 zł (obecnie 530 zł), 50% – 280 zł (obecnie 270 zł), 20% – 110 zł (obecnie 110 zł).

Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce**. Z kolei dla ciężarówek – trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.


*Pod uwagę brane były trzy elementy: ilość zawiadomień o braku OC, liczba wysyłanych na tej podstawie wezwań do zapłaty kary oraz ilość rzeczywiście zapłaconych kar. Zestawienie obejmuje okres od początku stycznia 2012 r. do końca sierpnia 2013 r.

**Według rozporządzenia Rady Ministrów minimalne wynagrodzenie za pracę w 2014 r. ma wynosić 1680 zł.

 

KPF: Andrzej Roter i Marcin Czugan w składzie pierwszego zarządu

Rada nadzorcza Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (Komitet Konferencji) wybrała zarząd pierwszej kadencji. Jego prezesem został...


czytaj dalej

Piotr Walkowiak opuszcza radę nadzorczą PZU

4 sierpnia Piotr Walkowiak zrezygnował z członkostwa w radzie nadzorczej PZU, gdzie zasiadał od 2 lipca 2016 r. W komunikacie nie podano przyczyn...


czytaj dalej

VIG: Zamknięcie przejęcia BTA Baltic

24 sierpnia Vienna Insurance Group sfinalizowała transakcję przejęcia łotewskiego ubezpieczyciela BTA Baltic Insurance Company AAS (BTA Baltic).

...


czytaj dalej

S&P: Zarządzanie ryzykiem przedsiębiorstwa kluczem do sukcesu i przetrwania

Skupienie się sektora reasekuracji na mocnym modelu zarządzania ryzykiem przedsiębiorstwa pomaga mu oprzeć się wielu niesprzyjającym czynnikom,...


czytaj dalej

Open Brokers: Trwa rekrutacja na studia ubezpieczeniowe

Trwa rekrutacja w ramach drugiej edycji studiów podyplomowych dla biznesu – „Ubezpieczenia i pośrednictwo finansowe” organizowanych przez Open...


czytaj dalej

Nationale-Nederlanden rusza na podbój sektora

Nationale-Nederlanden (NN) chce awansować do ścisłej czołówki polskiego rynku ubezpieczeń – informuje „Puls Biznesu”.

Wojciech Sass, prezes...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy

OnePressRzecznik UbezpieczonycheGazety.plPIPUiFRaporty UbezpieczeniowePolisowo.pl