Kara za brak OC nieunikniona i wyższa
środa, 13 listopada 2013 00:27

Rośnie poziom wykrywalności kierowców, którzy nie dopełnili obowiązku w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. A na dodatek od przyszłego roku wzrosną kary za brak takiej polisy – poinformował UFG.

Przez 9 miesięcy roku, opierając się jedynie na swojej bazie komunikacyjnych polis OC i AC (Ośrodek Informacji UFG), Fundusz wykrył prawie 5 tys. nieubezpieczonych kierowców. – Natomiast od policji najwięcej przypadków faktycznego braku ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów otrzymujemy z komend w województwach wielkopolskim i dolnośląskim – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes UFG. W rankingu tym brane są pod uwagę przypadki rzeczywistego ujawnienia braku OC (niewykupienie ubezpieczenia), a nie tylko nieposiadanie polisy w chwili kontroli drogowej*. Z kolei w liczbie wszystkich nadsyłanych do Funduszu zawiadomień o braku OC przodują komendy z województw mazowieckiego i śląskiego.

50 tys. nieubezpieczonych

W sumie przez 3 kwartały 2013 r. UFG otrzymał ponad 50 tys. zawiadomień o braku OC (przede wszystkim od policji – 27 tys., i od organów ds. rejestracji pojazdów – 7 tys.). Równolegle Fundusz wezwał do zapłaty kary za niedopełnienie obowiązku ubezpieczeniowego prawie 34 tys. właścicieli pojazdów (20 tys. w analogicznym okresie poprzedniego roku). Niemal trzy czwarte wezwań (70%) skierowano na podstawie zawiadomień od instytucji zewnętrznych, zaś reszta – z kontroli własnych Funduszu: informacje w bazie polis komunikacyjnych oraz m.in. nieubezpieczeni sprawcy wypadków.

Z danych UFG wynika ponadto, że średni okres windykacji kary sięga 3 lat. Przy braku dobrowolnej zapłaty jest ona ściągana przez urząd skarbowy, w trybie egzekucji administracyjnej. Na koniec września 2013 r. Fundusz prowadził ponad 91 tys. spraw o zapłatę kary za brak OC. UFG przypomina, że spowodowanie wypadku nieubezpieczonym pojazdem, oprócz kary, powoduje dalsze skutki finansowe dla jego właściciela. Zarówno on, jak i sprawca wypadku muszą zwrócić odszkodowanie, które Fundusz wypłaci ofiarom tego zdarzenia. Na koniec III kw. 2013 r. UFG prowadził łącznie 17,2 tys. postępowań o zwrot wypłaconych odszkodowań za wypadki spowodowane pojazdami bez OC (16,5 tys. rok wcześniej). Wartość prowadzonych postępowań windykacyjnych z tego tytułu przekracza 155 mln zł (ponad 10% r/r).

Wyższe stawki kar

Od 2014 r. wykrycie braku komunikacyjnej polisy OC będzie dla kierowcy jeszcze bardziej dotkliwe finansowo, gdyż ustalone przez zarząd UFG poziomy kar za niedopełnienie obowiązku ubezpieczeniowego na przyszły rok są średnio o 5% wyższe od tegorocznych.

Od początku 2014 r. posiadacze samochodów osobowych bez OC zapłacą 3,36 tys. zł kary (w 2013 r. było to 3,2 tys. zł). Z kolei dla ciężarówek, ciągników samochodowych i autobusów pełna kara to 5,04 tys. zł (4,8 tys. zł obecnie). Jeżeli właściciel pojazdu nie będzie miał ubezpieczenia tylko przez kilka dni – zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni – 20% (auta osobowe – wzrost z 640 zł do 670 zł, ciężarowe – z 960 zł do 1,01 tys. zł)., a do 14 dni – 50% kary podstawowej (osobowe – z 1,6 tys. zł do 1,68 tys. zł, ciężarowe – 2,4 tys. zł do 2,52 tys. zł).

W przypadku pozostałych pojazdów przyszłoroczne stawki będą kształtować się następująco: pełna kara za brak OC – 560 zł (obecnie 530 zł), 50% – 280 zł (obecnie 270 zł), 20% – 110 zł (obecnie 110 zł).

Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce**. Z kolei dla ciężarówek – trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.


*Pod uwagę brane były trzy elementy: ilość zawiadomień o braku OC, liczba wysyłanych na tej podstawie wezwań do zapłaty kary oraz ilość rzeczywiście zapłaconych kar. Zestawienie obejmuje okres od początku stycznia 2012 r. do końca sierpnia 2013 r.

**Według rozporządzenia Rady Ministrów minimalne wynagrodzenie za pracę w 2014 r. ma wynosić 1680 zł.

 

TUW PZUW: Jakub Papuga nowym członkiem zarządu

W skład władz Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych Polskiego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych (TUW PZUW) wejdzie nowa osoba. Od 1 lutego funkcję...


czytaj dalej

Pramerica Życie: Borys Kowalski nowym członkiem zarządu

Rada nadzorcza Pramerica Życie powołała w skład zarządu Borysa Kowalskiego. Nowy członek władz towarzystwa będzie odpowiedzialny za Pion...


czytaj dalej

Turcja: Talanx przejmuje Liberty Sigorta

23 stycznia Talanx poinformował o zawarciu porozumienia w sprawie nabycia 99,4% udziałów w Liberty Sigorta A.S., tureckim oddziale amerykańskiej...


czytaj dalej

Hippo: Inwestorzy finansują ekspansję insurtecha

Kalifornijska firma z sektora insurtech Hippo pozyskała 25 mln dol. z emisji Serii B od Comcast Ventures i Fifth Wall oraz innych inwestorów.

...


czytaj dalej

rankomat.pl: Stabilizacja cen OC

Ceny OC pomiędzy 2015 a 2016 rokiem wzrosły o 45%. Pomiędzy 2016 a 2017 tempo wzrostu było już niższe (24%). W ostatnim kwartale minionego roku...


czytaj dalej

Kasia Moś i The Chance będą nadal reklamować Link4

Powstaną kolejne muzyczne reklamy z udziałem Kasi Moś i zespołu The Chance. Link4 przedłużył kontrakt reklamowy z artystkami, które obecnie można...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy