Kara za brak OC nieunikniona i wyższa
środa, 13 listopada 2013 00:27

Rośnie poziom wykrywalności kierowców, którzy nie dopełnili obowiązku w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. A na dodatek od przyszłego roku wzrosną kary za brak takiej polisy – poinformował UFG.

Przez 9 miesięcy roku, opierając się jedynie na swojej bazie komunikacyjnych polis OC i AC (Ośrodek Informacji UFG), Fundusz wykrył prawie 5 tys. nieubezpieczonych kierowców. – Natomiast od policji najwięcej przypadków faktycznego braku ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów otrzymujemy z komend w województwach wielkopolskim i dolnośląskim – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes UFG. W rankingu tym brane są pod uwagę przypadki rzeczywistego ujawnienia braku OC (niewykupienie ubezpieczenia), a nie tylko nieposiadanie polisy w chwili kontroli drogowej*. Z kolei w liczbie wszystkich nadsyłanych do Funduszu zawiadomień o braku OC przodują komendy z województw mazowieckiego i śląskiego.

50 tys. nieubezpieczonych

W sumie przez 3 kwartały 2013 r. UFG otrzymał ponad 50 tys. zawiadomień o braku OC (przede wszystkim od policji – 27 tys., i od organów ds. rejestracji pojazdów – 7 tys.). Równolegle Fundusz wezwał do zapłaty kary za niedopełnienie obowiązku ubezpieczeniowego prawie 34 tys. właścicieli pojazdów (20 tys. w analogicznym okresie poprzedniego roku). Niemal trzy czwarte wezwań (70%) skierowano na podstawie zawiadomień od instytucji zewnętrznych, zaś reszta – z kontroli własnych Funduszu: informacje w bazie polis komunikacyjnych oraz m.in. nieubezpieczeni sprawcy wypadków.

Z danych UFG wynika ponadto, że średni okres windykacji kary sięga 3 lat. Przy braku dobrowolnej zapłaty jest ona ściągana przez urząd skarbowy, w trybie egzekucji administracyjnej. Na koniec września 2013 r. Fundusz prowadził ponad 91 tys. spraw o zapłatę kary za brak OC. UFG przypomina, że spowodowanie wypadku nieubezpieczonym pojazdem, oprócz kary, powoduje dalsze skutki finansowe dla jego właściciela. Zarówno on, jak i sprawca wypadku muszą zwrócić odszkodowanie, które Fundusz wypłaci ofiarom tego zdarzenia. Na koniec III kw. 2013 r. UFG prowadził łącznie 17,2 tys. postępowań o zwrot wypłaconych odszkodowań za wypadki spowodowane pojazdami bez OC (16,5 tys. rok wcześniej). Wartość prowadzonych postępowań windykacyjnych z tego tytułu przekracza 155 mln zł (ponad 10% r/r).

Wyższe stawki kar

Od 2014 r. wykrycie braku komunikacyjnej polisy OC będzie dla kierowcy jeszcze bardziej dotkliwe finansowo, gdyż ustalone przez zarząd UFG poziomy kar za niedopełnienie obowiązku ubezpieczeniowego na przyszły rok są średnio o 5% wyższe od tegorocznych.

Od początku 2014 r. posiadacze samochodów osobowych bez OC zapłacą 3,36 tys. zł kary (w 2013 r. było to 3,2 tys. zł). Z kolei dla ciężarówek, ciągników samochodowych i autobusów pełna kara to 5,04 tys. zł (4,8 tys. zł obecnie). Jeżeli właściciel pojazdu nie będzie miał ubezpieczenia tylko przez kilka dni – zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni – 20% (auta osobowe – wzrost z 640 zł do 670 zł, ciężarowe – z 960 zł do 1,01 tys. zł)., a do 14 dni – 50% kary podstawowej (osobowe – z 1,6 tys. zł do 1,68 tys. zł, ciężarowe – 2,4 tys. zł do 2,52 tys. zł).

W przypadku pozostałych pojazdów przyszłoroczne stawki będą kształtować się następująco: pełna kara za brak OC – 560 zł (obecnie 530 zł), 50% – 280 zł (obecnie 270 zł), 20% – 110 zł (obecnie 110 zł).

Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce**. Z kolei dla ciężarówek – trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.


*Pod uwagę brane były trzy elementy: ilość zawiadomień o braku OC, liczba wysyłanych na tej podstawie wezwań do zapłaty kary oraz ilość rzeczywiście zapłaconych kar. Zestawienie obejmuje okres od początku stycznia 2012 r. do końca sierpnia 2013 r.

**Według rozporządzenia Rady Ministrów minimalne wynagrodzenie za pracę w 2014 r. ma wynosić 1680 zł.

 

Skarbiec TFI: Ewa Radkowska-Świętoń w zarządzie

Ewa Radkowska-Świętoń dołączy do zarządu Skarbiec TFI od 1 września 2017 r., a od 1 października obejmie stanowisko prezesa zarządu

Ewa...


czytaj dalej

Przemysław Bona wiceprezesem Profika Broker

Z początkiem sierpnia Przemysław Bona objął stanowisko wiceprezesa zarządu Profika Broker. Menadżer związany ostatnio z Generali Polska zajmie się...


czytaj dalej

Łotwa: PZU inicjatorem podwyżek w komunikacji

Znaczące podwyżki cen polis komunikacyjnych OC, które na polskim rynku trwają już od kilkunastu miesięcy, dotarły również do państw bałtyckich. Na...


czytaj dalej

Chiny: Gwałtowny wzrost popytu na cyberubezpieczenia

Sądząc po nasilonym zainteresowaniu po ataku z użyciem rozbójniczego oprogramowania WannaCry, menedżerowie wyższego szczebla w AIG są przekonani,...


czytaj dalej

Polisa turystyczna w bankomacie Euronetu

Od kilku miesięcy podróżni mogą kupić w trybie last-minute ubezpieczenie podróżne Link4, korzystając ze specjalnego polisomatu na lotnisku w...


czytaj dalej

Rzecznik Finansowy: Jak uzyskać pełną wypłatę za mienie zniszczone przez wichury?

Żywioły szalejące w ostatnim czasie nad Polską zniszczyły wiele zabudowań. Rzecznik Finansowy przypomina podstawowe problemy, z jakimi spotykają...


czytaj dalej

Sprzedaż



 

Adres redakcji

ul. Bracka 3 lok. 4
00-501 Warszawa
tel. (22) 628 26 31

email redakcja@gu.com.pl

Partnerzy